Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Gifta sig

Borgerlig vigsel kan väljas av alla. Vigseln utförs av en person som Länsstyrelsen har utsett som vigselförrättare. Läs om vad ni behöver förbereda innan vigseln kan genomföras och anmäl sedan vigseln i vår e-tjänst.

Drop-in vigsel

Välkommen på drop-in vigsel på alla hjärtans dag!

För första gången erbjuder Nacka kommun drop in-vigsel på alla hjärtans dag den 14 februari 2023 i Nacka stadshus.

Ni som vill fira kärleken och gifta er – ta chansen!

Vi ser fram emot en dag utöver det vanliga med värme, spänning och kärlek i luften!

Hur går det till?

Före

Ni behöver ansöka om en hindersprövning från Skatteverket i god tid.

På bröllopsdagen

På bröllopsdagen ska ni ta med godkänd hindersprövning, vigselintyg samt giltiga legitimationer.

Det finns personer på plats som ställer upp som vittnen.
Om ni vill ha egna vittnen med er går det självklart bra, så länge de är myndiga. Vi ordnar vigselförrättare. Vigselceremonin sker på svenska eller engelska.

Tid och plats

Dag: tisdag 14 februari 2023
Tid: 10.00-14.00
Plats: Nacka stadshus, Granitvägen 15

Har du frågor?

Ring till Kundserviceenheten på telefon 08-718 80 00 eller mejla till info@nacka.se

Om en annan dag passar er bättre kan ni boka tid för vigsel nedan.

Ansök om hindersprövning i god tid

Inför vigseln måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Intyg om hindersprövning och vigselintyg ska sedan i original skickas till Nacka kommun senast tre veckor innan vigselceremonin.

Skicka intygen i original till:
Nacka kommun
Vigseladministrationen, 131 81 Nacka
eller lämna in dem i receptionen i Nacka stadshus.

Anmäl intresse för vigsel

Ni anmäler intresse för vigsel i vår e-tjänst när ni har fått er hindersprövning och vigselintyg från Skatteverket. I tjänsten kan ni ange önskemål om datum och tid för vigselceremonin. Anmälan ska göras senast tre veckor innan vigseldatumet.

Intresseanmälan vigsel

Bokning av vigsel på helger och annan plats

Om ni vill viga er på annan plats än i Nacka stadshus eller om vigseln äger rum på en helg eller röd dag måste ni först boka en av kommunens vigselförrättare.

Kostnader

Borgerlig vigsel är gratis om någon av er är folkbokförd i Nacka kommun. Om ingen av er är folkbokförda i Nacka kommun tas det ut en administrativ avgift på 500 kronor. Avgiften faktureras. Kommer ni inte till er bokade vigsel eller avbokar senare än fem arbetsdagar före det aktuella datumet blir ni ändå betalningsskyldiga.

Om paret har behov av tolk måste vigseln genomföras i Nacka stadshus under en vardag, detta bokas av kommunen och faktureras efter vigseln med av kostnad av 500 kronor.

Om ni vill ha vigseln någon annanstans än i Nacka stadshus har vigselförrättaren rätt att begära ersättning för resekostnader till och från vigselplatsen.

Var sker vigseln?

Vigselrummet och vigselplatsen ligger i Nacka stadshus, Granitvägen 15. Det är bra om brudpar och vittnen kan komma 10 minuter före utsatt tid. Det går också bra att ha vigseln på annan plats.

Vigselalternativ

Man kan välja om ceremonin ska genomföras på svenska eller på engelska. Se formuleringarna här

Kom ihåg

  • När ni kommer till vigseln måste ni kunna legitimera er (gäller brudparet och vittnen).
  • Både brudpar och vittnen måste förstå ceremonin på det språk som den utförs på. Vittnen ska vara myndiga.
  • Om ni inte har egna vittnen finns vår personal på plats om vigseln utförs i Nacka stadshus under kontorstid. Anmäl i förväg om ni önskar att vi tillhandahåller vittnen.
  • Tiden för en vigsel är totalt cirka 10 minuter.
  • Vigsel i Nacka stadshus äger rum i vårt vigselrum på entréplan eller på vigselplatsen på innergården.
  • Vid vigseln i Nacka Stadshus kan paret, vigselförrättaren, två vittnen och max 15 gäster delta. I rummet får max 20 personer finnas. Övriga gäster får vänta utanför stadshuset.
  • När ni anländer till Nacka stadshus på en vardag, dagtid, skriver in er i besöksterminalerna eller tar kontakt med receptionen.
  • Övriga tider har ni en överenskommelse med vigselförrättaren om mötesplats.
  • Fotografering är tillåten i vigselrummet och på vigselplatsen, inte i receptionen.

Sidan uppdaterades: