Till och med maj månad kommer Trafikverket att arbeta på lördagar. Arbetet kommer dock inte att överskrida de gränsvärden som finns för byggbuller.
De regelbundna sprängningarna är avslutade. Det kan dock förekomma enstaka sprängningar vardagar klockan 10:00 och 14:00. Trafiken stoppas alltid en kortare stund när vi spränger.
Efter vinteruppehållet har Trafikverket återupptagit arbetet med att renovera Bastusjöns broar på väg 222 vid trafikplats Skuru. Det innebär att trafiken kommer att förflyttas i sidled i omgångar med start i slutet av april. Arbetena beräknas pågå till och med 2021.
Trafikverket renoverar Bastusjöns broar i Nacka
Designen på bropelarna på den nya Skurubron har liknats vid en servitörs hand som bär upp en bricka. Monteringen av stålet är i full gång och snart kommer vi att se den första ”handen” på plats.
Snart är den första "servitören" på plats
Trafikverket bjuder på lite bilder från insidan av bygget av den nya Skurubron.
Varsågod - lite bilder från insidan av bygget
Nu är det lättare att föreställa sig hur det kommer att se ut med två broar över Skurusundet. På höger sida på väg 222 mot Värmdö vid Skurubron, syns nu det som kommer att bli ett landfäste till den nya Skurubron.
Vad är det som sticker upp vid sidan av Skurubron?
Se den syntolkade filmen som visar hur det går till att bygga nya Skurubron.
Så här bygger Trafikverket nya Skrurbron
Läs mer om projektet på Trafikverkets webbplats:
Trafikverket ansvarar för den nuvarande Skurubron och bygget av den nya Skurubron. Nacka kommun ansvarar för det lokala vägnätet i anslutning till båda broarna. Projektet genomförs i nära samarbete mellan Trafikverket och Nacka kommun.
För information och frågor hänvisar vi till trafikverkets webbplats.
trafikverket.se
Avtal om broavgift
Nacka kommun har ett avtal med Trafikverket om att finansiera den nya Skurubron via broavgifter.
Läs avtalet här (PDF-dokument, 665 kB)
Genomförandeavtal
Ett genomförandeavtal, som kommunfullmäktige i Nacka godkände den 17 juni 2013, reglerar ansvarsfördelningen mellan Trafikverket och Nacka kommun under och efter byggtiden. I avtalet står även att Trafikverket ska bygga om den Skurubro som finns idag när den nya Skurubron är färdigbyggd och sedan överlåta båda de gamla brohalvorna som den befintliga bron består av till Nacka kommun.
Genomförandeavtal (PDF-dokument, 7,8 MB)
En ny Skurubro ses som en långsiktig lösning för att kunna nå ökad kapacitet för trafiken till och från det starkt växande Nacka och Värmdö. Den nya bron ska få motorvägsstandard med utökade körfält högre hastighet än den nuvarande.
Den nuvarande Skurubron och dess påfarter har idag låg standard och konsekvenserna blir stora vid en eventuell händelse som gör att trafiken över bron måste stoppas.
Väg 222, Värmdöleden, är den huvudsakliga förbindelsen mellan Stockholm, Nacka och Värmdö. Den har motorvägsstandard förutom över nuvarande Skurubro. Nuvarande Skurubron är den enda förbindelsen för all trafik – fordon, gång och cykel och kollektivtrafik som uteslutande består av bussar. Dessa komponenter tillsammans med att Nacka och Värmdö växer innebär att bron når sitt kapacitetstak inom en snar framtid. Dessutom är bron gammal och behöver kontinuerlig renovering.
Den mest akuta trafiklösningen på nuvarande Skurubro har varit att få till en ny påfartsramp vid Björknäs. Den blev klar 2014 och trafiken flyter på bra där, tack vare rampen.
När den nya Skurubron är på plats kommer den Skurubro som finns idag att byggas om. Den brohalva som idag leder mot Stockholm blir ett separat gång- och cykelstråk över sundet och den andra brohalvan blir till för lokaltrafiken över Skurusundet.
När Trafikverket har byggt om och renoverat den Skurubro som finns idag lämnar de över den till kommunen som kommer att förvalta och ansvara för den.
Bild: Den gamla Skurubron ombyggd och renoverad. Den brohalva som idag leder mot Stockholm ska byggas om till ett separat gång- och cykelstråk över sundet.
Sidan uppdaterades: