Det är svårt att prognostisera vilka yrken och utbildningar som kommer att efterfrågas i framtiden – något som tidigare var enklare. Det kontinuerliga lärandet blir därför allt viktigare. Olika satsningar görs både nationellt, lokalt och över gränser. Samtalet fokuserar på hur vi i Sverige och Finland arbetar med frågan från olika perspektiv.
I Nacka har vi en helhetssyn på utbildning med fokus på det kontinuerliga lärandet. VERCITY startade 2018 med syftet att främja skolans utveckling och attrahera rätt kompetenser till skolan så att den möter elevernas och samhällets framtida kunskapsbehov.
I de tre projekten skapar vi förutsättningar för aktörer att etablera högre utbildningar i Nacka. Vi utmanar och utvecklar lärarutbildningen för att bättre möta framtidens behov. Vi undersöker nya digitala sätt att utbilda sig.
![]() |
Högre utbildningI projektet högre utbildning skapar vi förutsättningar för aktörer att etablera högre utbildning. |
![]() |
LärarkompetensförsörjningI projektet lärarkompentensförsörjning bidrar vi till att utveckla och utmana lärarutbildningen och verka för att hitta nya former som möter framtidens behov. |
![]() |
Innovation, utveckling och effektiviseringI projeket innovation, utveckling och effektivisering undersöker vi möjligheter för framtidens nya sätt att lära. |
I Nacka har vi med stort engagemang tagit oss an utveckling och lärande över lång tid. Vi vet av erfarenhet att mångfald och öppenhet höjer kvaliteten på våra skolor. Det är viktiga komponenter i en nära och nyskapande stad som ska fyllas av lärande och kreativitet. Därför har vi utvecklat VERCITY– en utvecklingsnod för kompetensförsörjning och kontinuerligt lärande.
Varumärket VERCITY ägs av Nacka kommun och rymmer begreppen:
Diversity (mångfald), City (stad) och University (universitet).
Sidan uppdaterades: