För dig som är röstmottagare

Som röstmottagare medverkar du till att valet genomförs korrekt, tryggt och säkert. Här finns det viktig information samlat till dig som ska jobba som röstmottagare vid EU-valet.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:

• upprätthålla ordning i vallokalen
  • ta emot röster
  • pricka av i röstlängden
  • efter vallokalens stängning granska och räkna rösterna

Du som är röstmottagare behöver vara serviceinriktad och noggrann. Du får betalt för ditt arbete och ersättningen är skattepliktig. Alla röstmottagare ska genomgå en obligatorisk utbildning.

Utbetalning av arvode

Skattepliktigt arvode:

• Ordförande 4 400 kronor
  • Vice ordförande 3 800 kronor
  • Röstmottagare 3 200 kronor

För att vi ska kunna betala ut ditt arvode så behöver du anmäla vilket kontonummer du har i god tid innan utbetalningen av arvodet sker (troligtvis den 27 juli).

Du behöver anmäla ditt konto även om du gjort det tidigare eftersom Nordea inte sparar kontouppgifter (raderas efter två år).

Här anmäler du ditt konto: Anmäl konto till Nordeas kontoregister | Nordea .

Uppge 010182 som arbetsgivarnummer. Vid frågor angående anmälan av konto till Nordea eller utbetalning kontakta pasupport@nacka.se.

Utbildningsmaterial

Det kan vara bra att repetera inför valdagen vad du lärt dig på utbildningen. Här hittar du det bildspel som visades på din utbildning, digital version av Valmyndighetens handledningar som du fick på utbildningen samt Valmyndighetens webbutbildningar.

Utbildning för röstmottagare

Bildspel som visades på utbildning för röstmottagare. (PDF-dokument, 92,9 MB)

Utbildning för ordförande och vice ordförande

Bildspel som visades på utbildning för ordförande och vice ordförande. (PDF-dokument, 203,8 MB)

Valmyndighetens handledningar

Röstmottagning och rösträkning.pdf

Ordförande i vallokal.pdf

Valmyndighetens webbutbildningar

Kom ihåg!

• att det blir en lång dag
  • se till att vara pigg och utvilad
  • ta med mat och dryck för hela dagen

Din placering

På sidan Tjänstgöring på valdagen - Jobba i val kan du välja LOGGA IN i menyn och välja Min placering för att se i vilket valdistrikt och i vilken vallokal du är placerad. Här kan du som ordförande se kontaktuppgifter till dina röstmottagare inför utskick av schema över ditt valdistrikt på valdagen. Vi uppmuntrar ordförande att skicka schemat efter den 13 maj.

Behöver du ändra dina kontaktuppgifter uppdaterar du dem på Min sida.

Intresseanmälan

Den här sidan riktar sig främst till personer som redan fått sin placering som röstmottagare på valdagen. Vi har just nu full bemanning av röstmottagare i våra valdistrikt men du är fortfarande välkommen att skicka in en intresseanmälan för att hamna på vår reservlista. Med erfarenhet av tidigare val vet vi att många reserver kommer att få en placering innan valdagen.

Vill du veta mer om röstmottagning på valdagen och hur du anmäler ditt intresse att arbeta som röstmottagare hittar du via länken nedan:

Jobbaival.se - portal för röstmottagare