Det är ovanligt med montagehallar för broar i Sverige. Det beror på att den här bron levereras i mindre brodelar och monteras sedan ihop på plats, som en byggsats.
Trafikverket har byggt montagehallen för att skapa en torr och jämn temperatur under bygget, detta är viktigt för stålet, men skapar även en bättre arbetsmiljö för de som bygger bron under hösten och vintern.
Foto: Thomas Darholm, Cowi
Bron består av totalt 62 brosektioner. Varje sektion byggs ihop av sju mindre delar som svetsas ihop inne i hallen. En färdig sektion väger cirka 80 ton och är 15 meter bred, 12 meter lång och drygt tre meter hög.
För att hantera och sammanfoga brons många och tunga delar behövs en rymlig hall. Senast i november kommer brons första delar leta sig ut från hallen.
Brodelarna transporteras med tåg nästan hela vägen från norra Italien, förutom den första och sista sträckan som sker med lastbil. Trafikverkets strävan är att göra transporterna så hållbara som möjligt.
Montagehallen är en tillfällig arbetsbyggnad som monteras ned hösten 2022, innan bron öppnas för trafik.
På Trafikverkets webbplats kan du läsa mer om arbetet inne i montagehallen:
Nya bron får bra start i skyddande hall
Foto: Thomas Darholm, Cowi
Foto: Thomas Darholm, Cowi
Snabbfakta om nya Skurubron:
Längd: 379 m
Bredd: 30 m
Segelfri höjd: 30 m
Vikt: 5 800 ton stål
Material: Brons överbyggnad är av stål och bropelare samt landfästen är av betong.
Kapacitet: Bron får tre körfält i vardera riktningen varav ett kommer att användas som kollektivkörfält.
Belysning: Bron får effektbelysning
Sidan uppdaterades: