Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Tunnelbana till Nacka 2026

Den nya blå tunnelbanelinjen ska gå till Nacka. Kommunen har ett nära samarbete med Stockholms läns landsting, som ansvarar för projektet. Flera detaljplaner behöver också förändras för att tunnelbanan ska kunna byggas.

Profilbild saknas

Jacob Gerson

Kommunens projektledare

Profilbild saknas

Therese Sjöberg

Planarkitekt

Nya tunnelbanan

Nya tunnelbanan

störningar och byggarbeten

08-600 10 00

Status och handlingar

Tunnelbanan i korthet

  • Det är blå linjen som förlängs från Kungsträdgården till Nacka.
  • Det blir tre stationer i Nacka; Sickla, Järla och slutstationen Nacka vid Nacka Forum.
  • Byggstart planeras till 2019 och byggtiden är 7-8 år.
  • Tack vare tunnelbanan kan många nya bostäder och en levande stad på västra Sicklaön planeras. Kommunens mål om14 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser i det vi kallar Nacka stad hade inte varit möjliga utan en utbyggd tunnelbana.

Vad händer nu och i nästa steg?

Klicka på bilden för större version!

Detaljplanering i Nacka

Det avtal om utbyggd tunnelbana till Nacka och åtaganden om bostadsbyggande som staten, landstinget och Nacka kommun träffade 2014 är en grund för projektet.
Huvudavtalet 2014-07-01  (PDF-dokument, 2,9 MB)
Överenskommelsen (PDF-dokument, 554 kB)

Syftet med detaljplaneringen i Nacka är att skapa förutsättningar för att tunnelbanan ska kunna byggas i enlighet med avtalet från 2014. Detaljplaneområdet sträcker sig från Sicklavägen vid kommungränsen till Stockholms stad fram till området mellan trafikplats Skvaltan och Skönviksvägen. Hela tunnelbanans sträckning ingår dock inte i detaljplaneområdet, eftersom de delar som idag saknar detaljplan inte planläggs där tunnelbanan går under mark.

Detaljplaner och järnvägsplan

Stockholms läns landstings Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT) ansvarar för att planera, projektera och bygga tunnelbanan till Nacka. Landstinget tar därför fram en järnvägsplan. Den ska säkerställa tillgången till den mark som behövs för tunnelbanan och visa vilken mark som behöver användas tillfälligt under byggtiden.

Lagstiftningen ger möjligheter att samordna processerna för detaljplan och järnvägsplan. Detta samordnade planförfarande används i planläggningen av tunnelbanan till Nacka. Det innebär att miljökonsekvensbeskrivningen är gemensam för planerna och att detaljplanerna tillgodoräknar sig järnvägsplanens samråd, som hölls under hösten 2016.

Handlingar från samrådet och underlag till miljökonsekvensbeskrivningen finns på landstingets webbplats för ny tunnelbana:
Beslut och handlingar om Blå linje till Nacka, Södermalm och Söderort -landstingets webb

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.