Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Kropps- och skönhetsvård, anmälan

  1. Sätt dig in i reglerna och vad en anmälan ska innehålla!

    Verksamheter med hygienisk behandling ska anmäla sin verksamhet till kommunen senast sex veckor innan verksamheten ska starta. Sedan den 1 juli 2021 gäller anmälningsplikten för verksamheter där det i behandlingen används stickande och skärande verktyg som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta. Läs mer om den ändrade anmälningsplikten på Socialstyrelsens hemsida

    Redan befintliga verksamheter som omfattas av den ändrade anmälningsplikten kan fram till den 1 september 2021 komma in med anmälan till kommunen.

    Exempel på anmälningspliktiga verksamheter:

    • Akupunktur och wetcupping (hijama)
    • Fotvård, pedikyr & manikyr om du använder stickande och skärande verktyg
    • Hudvård där du använder ex. lansetter och microneedling
    • Piercing och öronhåltagning ex. med Blomdahlskassetter
    • Rakning med kniv
    • Tatuering och kosmetisk tatuering

    Verksamheten ska uppfylla de krav som finns om lokalen och egenkontrollrutiner för - hygien, rengöring, desinfektion, sterilisering, behandling, städning, kemikalier, avfall med mera. Läs mer om egenkontroll på Socialstyrelsens hemsida.

    Om du startar verksamhet utan att ha gjort anmälan sex veckor innan du ska starta så kan du behöva betala en miljösanktionsavgift på 3 000 kronor till staten.

    Verksamheter som har estetisk kirurgi eller injektionsbehandlingar får bara utföras av den som har legitimation som läkare, tandläkare eller sjuksköterska och ska från och med den 1 juli 2021 anmälas till IVO. Här kan du läsa mer på IVOs hemsida.

  2. Anmäl din verksamhet till kommunen!

    Med anmälan ska du bland annat skicka med en ritning av hur lokalen ska inredas och utrustas, luftflöden och dina skriftliga egenkontrollrutiner för – ansvarsfördelning, hygien, rengöring, desinfektion, sterilisering, behandling, städning, kemikalier och avfall. Vilka andra bilagor som ska finnas ser du på blanketten.

    Observera att vi inte har hunnit uppdatera vår blankett för hygienlokaler sedan ändringarna kom den 1 juli 2021. Om du är osäker om din verksamhet ska anmälas så skicka in en anmälan så gör vi en bedömning av din verksamhet.

    Hämta blankett för anmälan!


    Om flera verksamheter eller företag delar på en lokal måste varje verksamhetsutövare göra varsin anmälan. Samma krav gäller verksamheter som besöker kunder i hemmet, på arbetsplatser, mässor eller liknande.

    Om du behöver bygglov för ändrad användning eller andra tillstånd för att kunna bedriva verksamheten bör du ha fått det innan du gör din anmälan till miljöenheten.
    Om bygglov och anmälan

  3. Vad händer sedan?

    När vi granskat anmälan återkommer vi till dig om den behöver kompletteras och för att bestämma en tid för tillsynsbesök.

    Du får ett beslut, som eventuellt innehåller krav på ytterligare åtgärder som behövs. Beslutet innebär att du får starta verksamheten. Annars gäller att verksamheten får starta tidigast sex veckor efter att du har lämnat in en komplett anmälan.

    Du får betala en fast avgift för kommunens handläggning av anmälan. För fortsatt arbete med tillsyn tar kommunen ut en timavgift enligt kommunens miljötaxa.

    Observera att vi inte har hunnit ändra vår miljötaxa sen ändringarna för hygienlokaler började gälla den 1 juli 2021. För de verksamheter som de nya reglerna gäller för så tar vi ut en avgift per timme handläggningstid enligt vår miljötaxa.

    Tänk på att din egenkontroll ska dokumenteras skriftligt och kunna visas upp även vid obokade tillsynsbesök.

Sidan uppdaterades: