Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller, dagvatten och förslag till gestaltning. Planprogrammen föregår projektet och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmen är inte juridiskt bindande.
Markfrågor och projektering ingår i förberedelserna inför utbyggnad.
Utbyggnad sker enligt framtagen projektering.
Projektet är tre kilometer långt och indelat i fem etapper från Sickla bro till Vikdalsvägen vid Nacka forum. Etapp 3, sträckan Lillängsvägen - Nacka Forum blev klar sommaren 2023. Klicka på bilden för att förstora.
Arbetet utförs av Skanska på uppdrag av Nacka kommun. Du kan klicka på de utfällbara blocken nedan för att läsa om de olika etapperna. Vill du följa arbetet vecka för vecka eller dag för dag? Besök Skanskas blogg eller följ instagramkontot @skanska_varmdovagen_nacka
Tidplan: Sträckan påbörjades 2023 och beräknas vara klar första första halvåret 2026.
Vecka 7: Borrning sker under hela veckan. Sprängning onsdag – fredag 12-14 februari. Eventuellt nattarbete kan tillkomma vid två tillfällen under veckan.
Eftersom det är stora höjdskillnader mellan spårområdet och Värmdövägen behöver vi bygga murar som håller kvar jordmassorna. Arbetet med mur 10, som vi kallar den, pågår för fullt. Den är 133 meter lång och går från Saltsjöbanans tunnelmynning österut. Muren består av spontar, stora metallbalkar, som slås ner i marken och sedan täcks med betong. Hela muren beräknas stå klar i höst.
Nya Sickla bro står delvis klar och har öppnat för fordonstrafik i öst/västlig riktning. Arbetet med Sickla industriväg pågår.
Visionsbild korsningen Sickla bro och Sickla industriväg.
Visionsbild av Sickla central, en av knutpunkterna för kollektivtrafiken i Nacka.
Tidplan: Arbetet på sträckan beräknas vara helt klart första halvåret 2026.
Från 9 februari kör ersättningsbussar för Saltsjöbanan mellan Slussen Glasbruksgatan och Saltsjö-Järla. Vid Saltsjö-Järla får resenärerna byta till Saltsjöbanan. Bussarna kommer att matcha Saltsjöbanans avgångs- och ankomsttider. Observera att SL:s reseplanerare inte alltid visar ersättningsbuss som alternativ när du söker resor till/från "Slussen" från 9 februari. Skriv i stället "Glasbruksgatan" för att planera din resa.
Läs mer om aktuella linjesträckningar för ersättningstrafiken hos Region Stockholm
Samtidigt som Värmdövägen omvandlas till en grön stadsgata, pågår utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka. Tre nya stationer planeras stå klara 2030, och nu finns en visionsbild som visar hur området kring station Järla kommer att se ut. Bilden ger en vy över Värmdövägen i riktning mot Sickla och Stockholm. Här syns Järla stationsområde med planerade bostäder och den nya entrén till tunnelbanan. Till vänster i bilden skymtar perrongen för Saltsjöbanans Järla station.
Illustration: tmrw.inc/Nacka kommun/Region Stockholm.
Gång- och cykelbron över Värmdövägen mellan Finntorp och Ekudden, byts ut mot en ny modern bro. Den nya bron blir bredare än sin föregångare vilket innebär ökad framkomlighet och förenklad snöröjning. Under tiden den nya bron byggs, kan gång- och cykeltrafikanter korsa Värmdövägen vid övergångsstället 100 meter österut från de gamla brofästena (mot Nacka Forum). Biltrafiken kommer att ledas om i olika etapper men alltid ha två körfält öppna.
Från mars 2023 leds Värmdövägen ner på spårområdet, där Saltsjöbanan tidigare gick. Den nya sträckningen går mellan Järla och Nacka station. Även gång- och cykelstråk leds om från Värmdövägen till Järlaledens gång- och cykelstråk. Den nya trafiklösningen gör att det blir lättare för alla trafikslag att ta sig fram under tiden som Värmdövägen byggs om. Omledningen kommer att gälla fram tills dess att Saltsjöbanan börjar trafikera sträckan igen.
Tidplan: Planering pågår. Datum för byggstart och färdigställande kommer.
Tidplan: Sträckan påbörjades 2020 och avslutades 2023.
En ny stadsgata med breda gång- och cykelvägar, träd och ny bebyggelse har vuxit fram. Blommor har planterats och det sista lagret asfalt samt belysning, cykelställ och sittplatser är på plats.
Värmdövägen förbereds för framtidens infrastruktur och extremväder.
Värmdövägen får breda gång- och cykelvägar, träd och grönska.
Planteringar och speciell jord tar bort föroreningar och gör vägen grönare.
Att bygga om Värmdövägen är en central del i utvecklingen av Nacka. Längs den nya stadsgatan planteras träd, skapas mötesplatser och ny bebyggelse med blandad arkitektur växer fram. Målet är en trevlig, varierad och grönskande miljö. Utformningen tar hänsyn till områdenas karaktär och historiska influenser.
Det skapas plats för verksamheter i husens bottenvåningar samt sittplatser och torg. För att säkra infrastrukturen för Nackaborna i framtiden, kommer det dras nya ledningar för avlopp, vatten, el, värme, tele och fiber under gatan.
Närheten till kollektivtrafik, med förbättrade knutpunkter, kommer göra det möjligt för fler att gå eller cykla till bussen, pendelbåten, Saltsjöbanan, Tvärbanan och tunnelbanan.
Framkomligheten under byggtiden är högt prioriterad och vi tittar kontinuerligt på lösningar för att minimera störningar i trafiken.
Skiss från gestaltningsprogrammet för Värmdövägen som visar ett torg med angränsande gång-och cykelväg på i höjd med Lillängsvägen. Illustration Mandaworks.
En del av nya Värmdövägen med breda gång- och cykelbanor, belysning, träd och nya ledningar under gatan.
Här kan du läsa mer om Trafik och framkomlighet i Nacka.
Projektet hör till utvecklingsområdet Centrala Nacka. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Sidan uppdaterades: