Bästa resultat någonsin för Nacka kommun

Trots ett år präglat av pandemin blev 2020 Nacka kommuns bästa år någonsin. Det gäller såväl Nackabornas nöjdhet med kommunen som det ekonomiska resultatet.

– Jag är oerhört stolt över det här resultatet. Nackas ekonomi är stark, tack vare ett långsiktigt ansvarstagande där vi har bantat administrationen, jobbat stenhårt för att fler hushåll ska klara sin egen försörjning utan socialbidrag och effektiviserat flyktingmottagandet. Överskotten kommer att användas för att stärka Nacka långsiktigt och bland annat placeras i fyra nya framtidsfonder, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).

Kommunens ekonomiska resultat för 2020 blev 680 miljoner kronor, 190 miljoner bättre än budget. Överskottet beror främst på att nämnderna gör stora överskott, att skatteintäkterna sjunker med ökade statsbidrag som kompensation, och att ett antal fastighetsförsäljningar har genomförts.

God och stabil ekonomi

Kommunens soliditet är fortsatt god och låneskulden låg, 1,35 miljarder kronor. När kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's betygsatte kommunens finansiella ställning fick Nacka fortsatt högsta rating, AAA/Stable.

Stora investeringar

Under det gångna året har kommunen gjort investeringar för 830 miljoner kronor. Nya bostäder byggs runt om i Nacka, bland annat växer en ny stadsdel fram i Centrala Nacka där naturen och det urbana möts på nya sätt. Dessutom startade två strategiskt viktiga infrastrukturprojekt; Bygget av nya Skurubron och förlängningen av tunnelbanan till Nacka.

Kvalitet och effektivitet i fokus

Många av kommunens verksamheter är bland de bästa i landet när det gäller kvalitet och effektivitet. Under året har verksamheter anpassats för att hantera pandemin och bidra till att begränsa smittspridningen. Målet har varit att fortsätta ge kvalitativt stöd och service till Nackaborna. Pandemin har även bidragit till att digitaliseringen tagit stora kliv då många aktiviteter genomförts digitalt.

Kommunens årsredovisning beslutades av kommunfullmäktige den 12 april.

Ta del av Årsredovisningen 2020 och se bildspelet som sammanfattar året som gått. (PDF-dokument, 10,6 MB)

Obs! Nuvarande pdf av årsredovisningen 2020 är inte tillgänglighetsanpassad. En uppdaterad och tillgänglig version av årsredovisningen kommer att publiceras senare i år.