Du behöver tillstånd av polisen när du vill använda offentlig plats. Exempel på offentlig plats är väg, gata, trottoar, park eller strandbadplats och andra ytor enligt definition i Ordningslagen (1993:1617, kap 1 § 2). Offentliga platser ägs ofta av kommunen, men även privat mark kan räknas som offentlig plats. Kommunen tar ut en kostnad för användandet av marken i enlighet med beslutad taxa av kommunfullmäktige.
Du behöver tillstånd för:
Du betalar inte någon avgift för att använda marken om det gäller:
Du är välkommen att kontakta kommunen med din förfrågan om tid och plats men det finns vissa saker du som sökande ska kolla upp innan.
Som sökande ska du först kontrollera om ytan du tänkt använda är kommunens mark via webbkartan. Om Nacka kommun inte är markägare ska markägaren kontaktas då det behövs alltid tillstånd av denna för att använda marken.
Behövs fler tillstånd?
Ska det serveras mat och/eller alkohol på platsen? Är platsen du har valt inom ett naturreservat? Ska du uppföra en permanent byggnad?
Information om vilka tillstånd som finns och som du kan behövas finns här.
Meddela detta eller annat specifikt som är bra för kommunen att känna till i din förfrågan.
Det är viktigt att du kollar webbkartan och tillståndsguiden på Nacka.se så att du undersöker vem du behöver kontakta och vilka tillstånd du behöver söka. Om du har frågor kan vi, vid behov, guida dig, kontakta då info@nacka.se.
Tänk på att:
Behöver du ha fordon på platsen eller omleda trafiken?
Om din förfrågan kräver plats för parkerade fordon, omleda trafik eller till och med stänga av en gata behöver ni ansöka om en Trafikanordningsplan (TA-plan) eller söka dispens från kommunen. Här kan du ansöka om TA-plan.
Behöver du gräva eller placera objekt ner i marken?
För aktiviteter där du ska gräva i marken krävs en plan för schakt. Allt som ska föras ner i marken behöver en sådan plan. Här kan du ansöka om Schakttillstånd.
Polistillståndet måste vara utfärdat innan du börjar använda en plats. Kommunen eller polisen kan inte ta hänsyn till din projektplan om ansökan inkommer sent. Tillståndet ska omfatta allt du ställer eller lägger dit och ska gälla hela den tid då platsen används. Tillståndet bör även innehålla information om eventuell avstängning av väg.
Handläggningstiden börjar när en komplett remissansökan inkommer från polisen. Handläggningstiden för hantering hos Nacka kommun är cirka 15 arbetsdagar. Om ytterligare kompletteringar krävs kan handläggningstiden förlängas. Notera även att polisen har handläggningstid.
Polisen gör i samband med tillståndet en förfrågan till lokal polismyndighet, till räddningstjänst och aktuell kommun.
Tänk på:
Här ansöker du om polistillstånd.
För tidigt inkomna ansökningar
För tidigt inkomna ansökningar hanteras inte. Nacka kommun hanterar, om möjligt, en ansökan inkommen max 3 månader innan önskat startdatum. Det beror på att vi bor och verkar i en kommun i ständig utveckling. Likväl handlar det om demokrati, likabehandling och att vi gör en helhetsbedömning av inkomna ansökningar på kommunens begränsade allmänna plats. Först till kvarn gäller inte.
Använd gärna Nacka kommuns webbkarta för att söka upp din plats. Du kan använda detta som underlag för din skiss. Här hittar du webbkartan.
Sidan uppdaterades: