Förändringen innebär att det för enbostadshus blir kostnadsfritt att få kärl 2 och 3 för förpackningar tömda. Även avgiften för metallförpackningar, som samlas in i en separat påse och hämtas efter beställning, tas bort. Avgiften för hämtningen av dessa förpackningar var tidigare satt till 10 kronor.
Avgiften för tömning av mat- och restavfall, kärl 1, är oförändrat 73 kronor per tömning.
Genom att ta bort avgiften vill kommunen uppmuntra hushållen att källsortera sina förpackningar och därigenom minska mängden avfall som går till förbränning.
Den nya taxan träder i kraft den 1 juli 2026. De nya avfallskärlen levereras under perioden 1 oktober – 31 december 2026.
Sidan uppdaterades: