Hoppa till innehåll

Kommendörsvägen

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett kommunalt övertagande av del av Kommendörsvägen och en gångstig, inom fastigheten Rösunda 38:18, genom att ändra användningen från kvartersmark till allmän plats med kommunalt huvudmannaskap. Den befintliga gatan föreslås få markanvändningen allmän plats - gata, medan den gångstig som går mellan fastigheterna Rösunda 38:15, 38:16 och 38:23 föreslås få markanvändningen allmän plats - natur.

Status och handlingar

  • Ett planuppdrag eller ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor (t.ex. trafik, buller, dagvatten).

  • Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.

  • Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.

  • Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

  • Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.

Vad händer nu och i nästa steg?

  • Samrådet är avslutat. Tack för alla synpunkter!

  • Nu sammanställs de inkomna synpunkterna och planförslaget bearbetas inför att det ställs ut för granskning. I samband med granskningen kommer samrådsredogörelsen, där alla inkomna synpunkter bemöts, att skickas ut till berörda.

  • Planhandlingar och underlag finns under STATUS OCH HANDLINGAR på denna sida.

Så fungerar detaljplaneprocessen

Detaljplaneprocessen består av flera olika skeden, se www.nacka.se/stadsbyggande. Detaljplanen är nu i granskningsskedet som är det andra skedet där du som berörd har möjlighet att tycka till.

Tidigare beslut i projektet

Kommunstyrelsen fattade den 16 december 2024, § 322 beslut om Start-PM för att kunna hantera detaljplanens genomförande och ombyggnad av allmänna anläggningar. Beslutet var en formell justering kopplat till kommunens arbetssätt. Detaljplanen fick därigenom även ett nytt diarienummer. Här kan du läsa protokollsutdraget. (PDF-dokument, 99 kB)

Miljö- och stadsbyggnadsnämnden fattade beslut om planuppdrag den 18 oktober 2023, § 196.

Under tiden 10 april - 7 maj 2025 var planförslaget utställt gör samråd.

Sidan uppdaterades: