Klicka kartan för förstoring
Sickla bro har uppnått sin tekniska livslängd och behöver ersättas av en ny. Den nya bron beräknas vara klar och öppna för trafik igen våren 2024. Samtidigt ska ledningar för vatten, avlopp, el, tele, värme, fiber och dagvatten under Värmdövägen förstärkas och anpassas efter de moderna behov vi har idag och i framtiden. Genom att leda om trafiken till den tillfälliga vägen kan byggprojekten genomföras samtidigt som framkomligheten prioriteras.
Sickla industriväg är avstängd för genomfart så resande till Quality Hotel Nacka, Sickla Gallerias P-hus, Curanten och verksamheter på Smedjegatan hänvisas köra in från Järlaleden och Atlasrondellen vid Bauhaus. Se karta ovan.
Busshållplatsen Sickla bro har ersatts av Sickla Västra respektive Alphyddan och gäller tills vidare. Läs mer på sl.se.
Den nya trafiklösningen kommer att gälla fram tills dess att Saltsjöbanan börjar trafikera sträckan igen våren 2024.
Att bygga om Värmdövägen är en central del i utvecklingen av Nacka stad. Längs den nya stadsgatan skapas mötesplatser, planteras träd, och ny bebyggelse med blandad arkitektur växer fram. Stadsgatan som helhet beräknas vara klar 2028.
Den framtida stadsgatan ska bjuda in till både promenader, cykelturer samt cykelpendling i en grön, levande och trafiksäker stadsmiljö. Närheten till kollektivtrafik med förbättrade knutpunkter uppmuntrar även fler att gå eller cykla till bussen, pendelbåten, Saltsjöbanan, Tvärbanan eller tunnelbanan.
Centrala Nacka är inne i ett starkt utvecklingsskede med många arbeten som pågår samtidigt. Längs Värmdövägen förbereds också för de framtida tunnelbanestationerna Sickla, Järla och Nacka. När tunnelbanan står färdig 2030 kan du resa mellan Nacka och T-Centralen på 12 minuter – utan byten.
Läs mer:
Region Stockholms webbsida:
Sidan uppdaterades: