Den gamla Finntorpsbron monterades ner en ljummen augustinatt förra sommaren. Det lockade en del Nackabor som följde skådespelet på plats.
– Det var häftigt när hela brodelen över Värmdövägen lyftes bort i ett stycke. Jag tror det kan bli minst lika spännande nu när den nya bron kommer till Nacka, säger kommunens projektledare Johan Grünewald.
Nygammal förbindelse
Finntorpsbron har sedan 1960-talet varit en viktig länk för gångtrafikanter och cyklister som vill ta sig mellan Finntorp och Kyrkviken men undvika bilarna och bussarna på Värmdövägen. Den nya passagen blir en fackverksbro av silvergrå rostfritt stål. När den står klar i början av juli kommer den att vara över 100 meter lång, bredare än sin föregångare och ha en flackare ramp för att öka framkomligheten och förenkla snöröjningen.
Gamla bron var gjord helt i betong. Förra sommaren plockades den ner.
Den nya bron är en fackverksdesign i rostfritt stål - det gör den både stark och förhållandevis lätt.
Fyra delar som ska bli en
Bron levereras till Nacka i fyra delar. För att spara tid, skickas varje brodel med monterade täckskivor och färdiglagd beläggning. Den första sändningen lämnar Blekinge tidigt på morgonen måndagen den 19 maj. När transporten kommer till Södertälje blir det ett stopp på några timmar eftersom det behövs tillstånd från Trafikverket innan man kan köra igenom stan och vidare till Nacka.
Smånervöst montage
– Den första sektionen är över 35 meter lång och så stora laster får man inte köra genom Stockholm hur som helst. Vi räknar med att få klartecken att fortsätta senast klockan 22 och vara framme i Finntorp mellan klockan 23 och midnatt. Man är alltid lite spänd vid sådana här arbetsmoment. Den här brodelen ska gå över Värmdövägen och det är ont om plats i arbetsområdet. För att störa trafiken så lite som möjligt kommer vi att utföra arbetet på natten och dirigera trafiken med flaggvakter, säger Johan.
Det enda som återstår av Finntorpsbron från 60-talet är de nyrenoverade betongpelarna. Johan Grünewald, Nacka kommuns projektledare, hoppas att den nya bron blir minst lika uppskattad som den gamla.
Den största av dem alla
Monteringen av alla fyra brodelar beräknas ta cirka 1,5 vecka. Den största delen är lika lång som ett 10-våningshus är högt. Den kommer till Finntorp tidigt på morgonen den 22 maj och kommer att lyftas på plats senare samma dag.
– Det är en bjässe på 42,5 meter som väger cirka 30 ton. För de som sköter montaget är det här vardagsmat men för oss Nackabor är det så klart lite speciellt med en ny Finntorpsbro, särskilt när den levereras i de här storlekarna. Den gamla bron var en trotjänare i över 60 år och jag som har jobbat med det här projektet hoppas så klart att den nya stålbron blir minst lika omtyckt, säger Johan.
Full fart när det förbereds för att koppla ihop den nya bron med omkringliggande gång- och cykelvägar.
Tjoho, snart en ny bro!
När alla delar är på plats, ska bron kopplas ihop med omkringliggande gång- och cykelvägar. Och så ska det monteras smidesräcken, belysning och göras fint runtomkring. I början av juli är det dags för besiktning då varje skrymsle, skarv och detalj av brosystemet ska kontrolleras.
– Vi kommer att hålla Nackaborna uppdaterade om exakt när den nya bron öppnar. Den kommer bidra med en fin siluett till Finntorp och vara en trygg passage över trafiken i många år framöver, avslutar Johan.
Fakta om Finntorpsbron
- Modell: Fackverksbro.
- Längd: 112 meter.
- Invändig bredd: 3,5 meter.
- Utvändig bredd: 4 meter.
- Vikt: ca 80 ton.
- Beräknad livslängd för stålet: >120 år.
Sidan uppdaterades: