Vid samrådet kan närboende och andra berörda ge synpunkter på förslaget till detaljplan, och kommunen kan hämta in mer kunskap. När samrådsperioden är över sammanställer kommunen synpunkterna och bearbetar planförslaget.
Ett bearbetat förslag ställs ut för granskning och en ny möjlighet ges att lämna synpunkter.
Efter granskning kan kommunen göra mindre ändringar i planförslaget. Ett slutligt förslag beslutas av kommunfullmäktige.
Den nya planen börjar gälla (vinner laga kraft) när överklagandetiden gått ut, förutsatt att inga överklaganden kommit in, eller att de instanser som prövar överklaganden sagt nej. Planen styr hur marken får användas och vad som kan byggas.
Markfrågor och projektering tillsammans med exploatören ingår i förberedelserna.
Byggherren (exploatören) söker bygglov och kan sedan börja bygga enligt den nya detaljplanen.
Detaljplanen syftar till att bekräfta den befintliga depåverksamheten med trafikandamål och att möjliggöra att befintlig byggnad kan ersättas på ny plats inom fastigheten. Vidare är syftet att möjliggöra för en kommunal gång- och cykelväg längs planområdets norra gräns för att åstadkomma en komplett förbindelse genom det så kallade Sicklastråket. Planen syftar också till att ersätta samtliga befintliga planer men kommer innehålla relevanta planbestämmelser så att planstöd för tunnelbanan och södra länken kvarstår.
Området utgörs av en del av fastigheten Sicklaön 83:3 som ägs av Trafikverket. Idag har Trafikverket en depåverksamhet här, för vägar och framkomlighet i området. Området är försett med en servicetunnel ner till Södra länken samt en tvåvåningsbyggnad som fungerar som förvaring och kontor. Byggnaden har genom dåliga geotekniska förhållanden fått allvarliga sättningar och måste rivas. En ny byggnad möjliggörs i detaljplanen på annan plats inom området.
Projektets övergripande syfte är att pröva möjligheten med en byggrätt för trafikändamål så att den befintliga depåverksamheten ska kunna fortsätta. Vidare är syftet att skapa en gång- och cykelväg längs områdets norra gräns så Sicklastråket mellan Sickla och Hammarby Sjöstad blir komplett.
Sidan uppdaterades: