- De fantastiska resultaten i årets rapporter visar att Nacka har ett rikt kulturliv där alla invånare, oavsett bakgrund eller förutsättningar, kan känna sig välkomna och inspirerade. Nöjda besökare och en bred repertoar av kultur, bildning och skapande i en trygg och inkluderande miljö, främjar bästa möjliga utveckling för hela vår kommun, säger Monica Brohede Tellström (L), kulturnämndens ordförande.
Kvalitetsrapport kundval kulturskola 2024
Nacka kommun kan nu presentera resultaten från Kvalitetsrapporten för kundval kulturskola 2024. Rapporten visar tydligt hur kulturskolornas engagemang och målmedvetenhet har skapat en miljö där många elever känner sig nöjda och inspirerade.
Hela 95 procent av kulturskolornas lärare uppfyller kommunens kompetenskrav, och omsättningen av lärare har även minskat kraftigt. Det är viktigt för att eleverna ska få bästa möjliga förutsättningar att utvecklas, känna sig motiverade och trivas.
Kommunens kundundersökningar, och lärarnas självvärdering under perioden, visar att det råder en atmosfär av respekt och trygghet i verksamheten, och eleverna upplever att det är både lärorikt och roligt.
Trots framgångarna finns det fortfarande områden att utveckla. Kulturskolorna strävar efter att ge fler barn och ungdomar möjlighet att delta, särskilt i områden med socioekonomiska utmaningar.
Ett annat fokusområde är att bredda utbudet inom band, ensembler och konstämnen samt att säkerställa att barn och ungdomar med funktionsnedsättningar får tillgång till ett bredare utbud av anpassade kurser.
Kulturskolorna i Nacka arbetar målmedvetet för att skapa en ännu mer inkluderande och kreativ miljö för alla unga invånare.
Resultatredovisning av kundundersökningar gällande bibliotek, kulturhuset Dieselverkstaden och museer
På beslut från kulturnämnden genomförs årliga kundundersökningar vid Folkbiblioteken, Kulturhuset Dieselverkstaden, Hembygdsmuseet i Nyckelviken och Lokalhistoriska arkivet. Dessa undersökningar använder ett Nöjd-Kund-Index (NKI) som ett mått på hur väl verksamheterna uppfyller kommunens mål om ”Bästa utveckling för alla”.
Medelvärdet för NKI under 2024 blev hela 3,81 av maximalt 4!
Resultaten visar att kulturverksamheterna har mycket nöjda deltagare, där inte mindre än 98 procent kan tänka sig att rekommendera dem till andra, vilket överträffar målet för 2024 på 86 procent nöjda deltagare.
Bibliotekens kundundersökning
Resultaten från enkäten visar att Nackas bibliotek har mycket nöjda besökare: så många som 98 procent uppger att de är mycket eller ganska nöjda med biblioteken. Nöjdhetsindexet har också ökat jämfört med förra året.
Besökarna uppskattar särskilt utbudet av böcker och tidskrifter. Tillgången till internet och datorer får också bra betyg. Alla deltagare är nöjda med bibliotekens öppettider och 95 procent tycker att personalen är både kunnig och hjälpsam.
Trots det höga betyget finns det, som alltid, förbättringspotential. Besökarna ser gärna ett större utbud av musik, filmer och program för vuxna. Det finns även behov av bättre information om hur man lämnar inköpsförslag och att skapa en miljö som tillåter ostörd läsning och studier.
Kulturhuset Dieselverkstadens kundundersökning
Kundundersökningen för Kulturhuset Dieselverkstaden visar på fortsatt hög nöjdhet, med 98 procent av besökarna som är nöjda och 99 procent som skulle rekommendera ett besök. Nöjdhetsindexet (NKI) ligger på 3,82 av 4, vilket är en ökning från föregående år.
Utställningar i konsthallen är den mest populära aktiviteten. Aktiviteter för barn lockar också många besökare, och även teaterföreställningar är flitigt besökta.
Nöjdheten med konsthallsutställningarna har hos ungdomar och unga vuxna ökat markant från förra året till 96 procent
Det finns såklart även förbättringsförslag som kommit in från besökarna, främst relaterade till lokaler, aktiviteter och verksamhet för barn.
Hembygdsmuseet i Nyckelviken och Nacka lokalhistoriska arkiv
Hembygdsmuseet i Nyckelviken och Nacka Lokalhistoriska Arkiv har båda sett en ökning i nöjdkundindex, vilket visar på en förbättrad upplevelse för besökarna. Även om kännedomen om dessa platser har minskat något, anser många av de tillfrågade att det är viktigt att kunna få tillgång till information om Nackas kulturhistoria.
Besökarna på Hembygdsmuseet är generellt väldigt nöjda med museets inriktning och service. Särskilt uppskattas den historiska skolsalen och möjligheten att förstå hur människor levde förr. För framtiden önskar besökarna mer aktiviteter som engagerar barn och en mer interaktiv upplevelse överlag.
På Nacka lokalhistoriska arkiv värdesätts det rika fotografiutbudet och den tillgängliga placeringen. De som besöker arkivet uppmanar till fler erbjudanden för barn och mer lättillgänglig information för att fördjupa upplevelsen. Totalt sett är båda platserna mycket uppskattade för sitt bidrag till att bevara och upplysa om Nackas historia.
Sidan uppdaterades: