Bilden: Per Lesse, energi- och klimatrådgivare och Emma Östlund, enhetschef för strategiskt klimat- och miljöarbete.
Satsningen på att digitalisera energi- och klimatrådgivningen är ett viktigt steg mot en mer sammanhållen och effektiv digital samhällsbyggnadsprocess.
– Den nya lösningen gör att kunderna får alla sina ärenden hos Nacka kommun samlade på ett ställe, de kan boka tid i en digital kalender, skicka in frågor och handlingar via Min sida, och besvara relevanta frågor i förväg, så att rådgivaren får rätt underlag, säger Per Lesse, energi- och klimatrådgivare i Nacka och Värmdö kommun.
Bättre samarbete och stärkt samhällsbyggnadsprocess
– Den här satsningen är ett exempel på hur vi adderar fler aspekter till vår digtiala samhällsbyggnadsprocess. När fler verksamheter arbetar i samma system kan vi både samarbeta bättre och ge en mer sammanhållen service till Nackaborna, säger Emma Östlund, enhetschef för strategiskt klimat- och miljöarbete.
Rådgivningen arbetar nu i samma system som Bygglov, Kart och mät, Plan och med vissa ärenden från Miljötillsynsenheten. Det innebär att den som söker energirådgivning får en samlad, digital överblick över sina handlingar och kontakter med kommunen. Medan rådgivaren kan se exempelvis installerad bergvärme eller annan relevant fastighetsinformation – något som ger ett mer komplett beslutsunderlag.
Vinster med att digitalisera energi- och klimatrådgivningen:
- Högre service när ärendet syns i Min sida på nacka.se där även bygglov och annan fastighetsrelaterad information finns samlad
- Digital överblick över alla kontakter och handlingar på ett och samma ställe
- Snabbare process tack vare att rätt information samlas in från början
- Enkel möjlighet att komplettera digitalt
Sidan uppdaterades: