Under september 2025 har Nackaborna haft möjlighet att nominera pedagoger som är anställda vid Nackas förskolor, skolor eller pedagogisk omsorg till utmärkelsen Lära.
Inför 2025 års nominering hade utbildningsnämnden valt ut områdena Hållbarhetoch Samhälle och arbetsliv. Av 70 nomineringar har 11 kandidater valts ut som Nackaborna nu kan rösta på under november månad.
Den 14 januari 2026 tillkännager vi vilka kandidater som vunnit årets utmärkelse.
Hållbarhet
Nedan finner du de sex kandidater som är nominerade inom området Hållbarhet. Klicka på varje block för att få läsa mer om kandidaterna inom varje kategori.
Årets lärinspiratör Hållbarhet
Elahe Farid Moghaddam - Boo Gårds skola
Att beskriva Elahe Farid Moghaddam och hennes arbete på Boo Gårds skola är egentligen enkelt, hon gör skillnad på riktigt. Hennes driv, kunskap och engagemang formar inte bara elevernas syn på rättvisa, jämlikhet och hållbarhet, utan får också hela kollegiet att växa tillsammans. Hon gör antirasism och hållbar utveckling till något som inte stannar i en kursbok eller på en studiedag, utan något som lever i hela skolans vardag, på rasten, i klassrummen och i personalrummet. Elahe visar på ett väldigt tydligt sätt till både elever och kollegor att hållbarhet handlar om människor. Hon lyfter fram att vi inte kan prata om ett hållbart samhälle om vi samtidigt accepterar rasism, orättvisor eller att vissa människors röster inte räknas.
Det fina är att hon inte gör detta ensam. Hon har fått med sig hela kollegiet på Boo Gårds skola. Tack vare hennes arbete har alla lärare fått ta del av utbildningen ”Att motverka rasism i förskolan och skolan” från Forum för levande historia. Det har gjort att vi alla pratar samma språk, har samma verktyg och kan stötta varandra i de här frågorna. Många av oss kollegor har berättat att vi känner oss tryggare nu, vi vågar ta de svåra samtalen med eleverna, vi vet bättre hur vi kan agera när vi ser något och vi vet att vi har varandra i ryggen. Det är inte bara en kunskapsfråga. Det handlar om kultur. Genom Elahe håller en ny kultur på att växa fram på skolan, en kultur där vi pratar mer öppet, vågar ställa frågor och ser på vårt uppdrag med nya ögon. Det märks också hos eleverna. De möter samma budskap från alla vuxna och det skapar en trygghet.
En annan sak som verkligen kännetecknar Elahe är att hon alltid lyfter fram elevernas röster. Hon ser inte eleverna som passiva mottagare, utan som aktiva deltagare i skolans arbete med hållbarhet.
I klassrummet använder hon metoder som gör att alla kommer till tals. Hon ställer öppna frågor, leder samtal där eleverna får lyssna på varandra och skapar en miljö där alla vågar säga vad de tycker. När eleverna själva får formulera vad de tycker är rättvist och viktigt, blir de också mer engagerade i att leva upp till det. Det är lätt för hållbar utveckling att kännas abstrakt för barn och unga. Men här är Elahe väldigt skicklig, hon kopplar ihop det lokala och det globala på ett sätt som gör att allt hänger ihop. Hon börjar till exempel i något väldigt vardagligt, en händelse i skolan, ett nyhetsklipp som eleverna sett på Tik Tok eller en film de gillar och därifrån väver in större frågor om mänskliga rättigheter, demokrati och global rättvisa. Eleverna förstår då att det som händer här hemma också är en del av något större, och att de själva är en del av världen.
Hon jobbar mycket med att eleverna ska utforska och själva söka kunskap. Hon uppmuntrar dem att vara källkritiska, att ställa frågor och att våga se saker från olika perspektiv. Det stärker inte bara deras kunskaper, utan också deras självförtroende.
Det kanske mest inspirerande är att hon visar eleverna att deras egna handlingar spelar roll. Hon förklarar att hållbar utveckling inte bara är något politiker bestämmer om i FN, det börjar här och nu, med hur vi beter oss mot varandra, vilka ord vi använder och om vi vågar stå upp när vi ser något som inte är rätt. Elahe visar att det här arbetet inte är ett sidospår eller ett tillfälligt projekt. Hon förankrar det i hela skolans verksamhet. Vi jobbar med att skapa rutiner för hur vi hanterar diskriminering och kränkningar, och vi blir hela tiden bättre på att bygga in värdegrundsfrågor i den vanliga undervisningen.
Det kanske viktigaste är att vi alla känner att vi gör det här tillsammans. Hennes engagemang har verkligen smittat av sig. Hon visar i handling att förändring är möjlig och det gör att vi andra också vågar tro på det.
Emanuel Landmark - Tollare förskola
Emanuel är en tydlig förebild inom hållbar pedago¬gik — hans bemötande gentemot varje barn är så varmt och genuint att det genomsyrar hela verksamheten. Han lever hållbarhet i praktiken: ekologiskt genom varsamt och kreativt återbruk och uppskattning av natur och material, socialt genom att skapa trygghet, empati och inkludering, samt ekonomiskt genom ett medvetet förhållningssätt till resurser och långsiktighet i undervisningen. Varje dag visar Emanuel barnen vägen med en pedagogik som är närvarande, engagerad, empatisk och skräddarsydd för just deras vardag, och han kombinerar skicklighet med värme — hans metodik bär prägeln av sång, musik, samtal och estetiska uttryck i harmoni.
Genom sin aktiva närvaro i alla möten, oavsett om det är med barn, vårdnadshavare eller kollegor, skapar Emanuel en miljö där hållbarhet inte bara syns utan känns — han är den som inspirerar och lyfter hela arbetslaget med sitt sätt att vara. Det är just denna helhetssyn, detta levda exempel på ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet — omsatt i pedagogisk kreativitet och mänsklig värme — som gör honom till en av våra mest hållbara pedagoger och en stark, inspirerande förebild för alla han möter.
Årets lärteam Hållbarhet
Pedagogerna på Tollare förskola
Pedagogerna på Tollare Förskola ger barnen en helhetstänk och stadiga pelare att stå på för livets utmaningar. På måndagar arbetar de med värdegrund och undervisar barnen i olika strategier som är viktiga livet ut. De lär barnen strategier för att kunna hantera vardagens dilemman barnen möter. Pedagogerna finns nära och undervisar barnen från deras första dag på förskolan dessa strategier som vi ser ger barnen ett fint förhållningsätt mellan varandra. De visar att de är måna om varandra och utvecklar empati och omtanke. Barnen kommunicerar med varandra och löser konflikter med hjälp av strategierna stopp, byta, tillsammans, upptagen, låna och vänta samt hjälpa. Här ser barnen varandra och är måna om att alla har det bra. Här arbetar pedagogerna med social hållbarhet.
Pedagogerna har fokus på utbildning och undervisar barnen i olika processer där naturen och hållbarhet är en grund i deras projekt. Barnen lär sig använda och skapa med mycket naturmaterial och även att vara rädd om naturen. Hur vi människor påverkar hur det är på jorden och klimatet. Flera barn har skapat sig förståelse för att allt som finns omkring oss behöver vi ta hand om och vara måna om, för att det ska finnas längre fram. Ett stort fokus har varit att arbeta just med naturmaterial, ta in naturen och se vad som bor och lever i naturen. Barnen pratar om hur de kan hjälpa jorden att må bra, genom att inte slösa på resurser. Vara mån om de insekter och kryp som finns, att inte skräpa ner. Var dag möter barnen rörelse och hälsa i olika former och en hel dag (fredagar) är det fokus på just rörelse och hälsa och de grundmotoriska rörelserna. Grundmotoriska rörelserna är tolv fundamentala rörelsemönster som alla människor behöver för att kunna utföra en bred variation av aktiviteter och idrotter genom livet. Dessa rörelser inkluderar balansera, fånga, gå, hoppa, hänga, kasta, klättra, krypa, rulla/rotera, springa, stödja och åla. Att träna dessa grundrörelser stärker en persons fysiska, sociala och psykiska förmågor och är en viktig del av en helhetsyn på fysisk aktivitet och rörelseförståelse. Vi kan se hur barnen även här hejar och peppar varandra till att lyckas göra kullerbyttor eller hoppa i en hinderbana.
I teamet ingår: Maria Ölmez, Eva Dahl, Helena Törnqvist, Carl-Magnus Gustavsson, Tom Salminen, Carola Sahlen, Elin Andersson, Selawit Berhane, Emanuel Landmark, Sabina Ekdahl, Sara Wallny, Amanda Engström, Eva-Karin Wahlqvist, Tommy Nordqvist, Mirja Sandin, Ellen Jildeteg, Mst Piara Khatun
Pedagogerna på Optimus förskola

Pedagogerna arbetar aktivt med återbruk och inspirerar barnen till att ständigt utforska nya användningsområden för saker istället för att slänga. Barnen kommer hem med oändligt många kreativa förslag på vad vi kan göra med toarullar, förpackningar, pappersbitar och allt möjligt som vi egentligen skulle slängt. När det blir rester hemma vid middagen så pratar de med oss om matsvinn och berättar om vad de fått lära sig på förskolan. Pedagogerna har genom sina kreativa aktiviteter, ute och inne, väckt ett genuint intresse för hållbarhet. Våra barn har blivit drivande små ambassadörer för både återbruk och återvinning hemma hos oss. Det är kunskap och inspiration de fått från förskolan. De berättar hur de hittat ny användningsområden för det som skulle blivit till skräp, föreslår att vi ska gå till återvinningsstationen och pratar om vad matsvinn får för konsekvenser. Jag är imponerad av Pedagogerna lyhörda förhållningssätt och hur de pratar om detta stora svåra ämne på ett sätt som små barn kan ta till sig och blir nyfikna på. Genom att utgå från barnens intressen hittar de på kreativa inkluderande sätt att väcka stort intresse för hållbarhet. Hos oss har pedagogerna på Optimus inte bara gett kunskap och inspiration till barnen utan till hela familjen. Därför tycker vi att de ska få utmärkelsen LÄRA 2025.
I teamet ingår: Camilla Hermansson, Jessica Bodsäter, Mateusz Kotwica, Arzoo Najibzada, Enjla Hassa Barai, Linda Donoso Ayala och Hanna Gretas
Sam-beteende-teamet på YBC

Sam-beteende-teamet på YBC har under många år haft ett samarbete med skolor, organisationer och företag i Uganda och Rwanda och eleverna i årskurs 3 har tillsammans med lärarna kunnat åka dit på en två veckors fältstudieresa. Detta görs med stipendier från Atlas (Universitets- och högskolerådet, UHR). Det är ett väldigt stort arbete som ligger bakom allt detta. Eleverna, hela klassen/klasserna får göra fältstudier och lär sig otroligt mycket av detta. De får upp ögonen och intresset för globala frågor och den hållbara utvecklingen i hela världen.
Eleverna gör olika studier i södra Uganda, Kabale, och detta är en del av flera kurser under hela årskurs 3, bland annat entreprenörskap och gymnasiearbete. Alla elever har olika teman men väldigt många handlar om teman inom hållbar utveckling.
De anordnar varje läsår en stor konferens där de delar med sig av sina studier och lärdomar med andra elever på skolan, alla familjer och andra inbjudna. Eleverna påverkas väldigt mycket av hela detta arbete. Flera har åkt tillbaka till Uganda och andra har gjort andra vägval i livet som påverkats av resan, till exempel studier och arbete.
I teamet ingår: Peter Habbe, Kari Maliniemi, Melina Aslan, Lasse Svensson och Magnus Welander
Samhälle och arbetsliv
Nedan finner du de sex kandidater som är nominerade inom området Samhälle och arbetsliv. Klicka på varje block för att få läsa mer om kandidaterna inom varje kategori.
Årets lärinspiratör Samhälle och arbetsliv
Boel Franzén Kabner - YBC

Det är få som kan mäta sig med Boel när det gäller att bjuda in föreläsare, besökare och samarbetspartners till skolan. Boel har en mycket stor del i att vårt koncept YBC-talks blir verklighet varje år och håller en så hög kvalitet. Förra året anordnade hon åtta storföreläsningar på skolan av fantastisk kvalitet och relevans för våra elever, helt pro bono. Året innan det lika många föreläsare och dessutom ett mycket uppmärksammat event där Europaparlamentets talman besökte YBC tillsammans med åtta europaparlamentariker som debatterade på skolan inför EU-valet. Allting livesändes till skolor i hela landet. Hela eventet leddes dessutom av hennes elever, som agerade konfrencierer och moderatorer för panelsamtal, debatter och publikfrågor.
Boel är också väldigt duktig på att ta med eleverna utanför skolan, både på internationella utbyten och mer lokala studiebesök. Internationellt har hon exempelvis åkt till Bryssel, i samarbete med Europaparlamentets ambassadörskoleprogram och Hamburg för språkligt utbyte med en grupp i tyska. Lokalt tar hon eleverna med till exempelvis riksdagen, Utrikespolitiska institutet eller andra relevanta samarbetspartners där våra elever får lära och inspireras av andra som förändrat och förändrar världen.
Utöver detta är hon en otrolig pedagog som har förmågan att i vardagen inspirera och engagera eleverna att delta aktivt på varje lektion. Hon är en sann eldsjäl som brinner för att ALLA elever ska engagera sig i sitt lärande och göra sin röst hörd i rummet. Hon kan få även den tystaste eleven i klassrummet att säga sin mening högt och klart inför klassen, och dessutom få bifall och uppmuntran resten. Hon kräver, och lyckas få, respekt för allas röster i klassrummet, och därför är hon en oerhört viktig person i väldigt många ungdomars utbildning och utveckling.
Reija Heikkilä - I Ur och Skur Blåbäret

Reija har med stort engagemang och kreativitet arbetat för att öppna dörren till samhället och arbetslivet för sina elever. Hon uppmuntrar eleverna att ställa frågor, reflektera och själva söka information om olika yrkesvägar och samhällsfunktioner.
Samtidigt som Reija utbildar sig till förskolelärare på deltid tar hon aktivt till sig nya kunskaper och omsätter dem direkt i sitt arbete. Hon delar generöst med sig av sina insikter och nya metoder till övrig personal, vilket bidrar till hela arbetslagets utveckling och stärker verksamhetens kvalitet. Reija utmanar sina elever till aktivt deltagande genom att låta dem själva välja områden att fördjupa sig i, arbeta med egna projekt och presentera sina upptäckter för varandra. Hon skapar en trygg och nyfiken lärandemiljö där elevernas intressen och idéer tas tillvara, och där varje elev får möjlighet att se sina egna möjligheter i framtidens samhälle och arbetsliv, oavsett om man vill bli polis, brandman eller häst. I veckan ville barnen flytta till Rumänien och bli vampyrer eller varför inte jobba som vaktmästare på kyrkogården? Att föräldrarna dessutom är en så naturlig del av förskolan gör att barnen ges möjlighet att lära sig om vad föräldrarna jobbar med och det finns alltid tid för frågor och reflektion.
Genom sitt engagemang, sin vilja att utvecklas och sin förmåga att göra omvärlden levande i rummet är Reija en förebild som inspirerar både barn och kollegor. Därför är hon en värdig mottagare av priset för sitt enastående arbete med att stödja elevernas utforskande av samhället och arbetslivet.
Clara Paul -Iris vuxenutbildning

Clara gör ett oerhört betydelsefullt arbete som studie- och yrkesvägledare. Hon är närvarande, lyhörd och ser varje elevs unika behov. Med stort engagemang och genom sin oberoende vägledning, där fokus alltid är elevens intressen och mål, guidar hon eleverna genom den ofta komplexa djungeln av kurser, valmöjligheter och krav.
Genom sitt stöd hjälper hon eleverna att sätta upp tydliga mål och hitta vägarna som leder dit – oavsett om det handlar om vidare studier eller vägen till ett framtida drömjobb. Clara skapar trygghet och motivation hos eleverna och visar samtidigt på möjligheter i både samhälle och arbetsliv.
Hennes arbete gör verklig skillnad för varje enskild elev och för skolans helhet, och hon är en självklar förebild som förtjänar att uppmärksammas med LÄRA-priset.
Årets lärteam Samhälle och arbetsliv
SFI-teamet - Addera Kompetens

Jag vill nominera mitt lärteam på SFI till utmärkelsen Årets lärteam, eftersom de på ett föredömligt sätt lyckas kombinera språkundervisning med arbetslivs- och samhällskunskap. Teamet skapar en undervisning på olika nivåer som både stimulerar nyfikenhet och förbereder eleverna för framtida studier och yrkesliv.
Lärarna stödjer eleverna att utforska och upptäcka omvärlden:
Lärarna och lärarassistenterna i samarbete med SYV arbetar kontinuerligt med att koppla språket till elevernas vardag och omvärld. De tar in aktuella samhällsfrågor i klassrummet, gör studiebesök på arbetsplatser och bjuder in gäster från olika yrken. Detta genom att arbeta med autentiska material som jobbannonser, blanketter från myndigheter och nyhetsartiklar får eleverna praktiska verktyg att använda i samhället.
Lärteamet väcker intresse för olika yrken:
Teamet erbjuder temaperioder där olika yrkesområden presenteras, exempelvis vård, pedagogik, restaurang, service och teknik. Eleverna får diskutera, skriva och reflektera kring vad olika yrken innebär och hur arbetsdagen kan se ut. Detta genom rollspel, intervjuer med gamla elever som idag är yrkesverksamma och stimulerar både språkutveckling och nyfikenhet kring arbetslivet.
I teamet ingår: Lena Sondell, Maritha Degerbo, Olga Korkut, Zara Hedvatpour, Amira Mohamad, Siv Johansson, Galyna Voshcheyska (ej med på bild) och Yan Liu (ej med på bild)
Pedagogerna på Lilla Nacka skola

Pedagogerna på Lilla Nacka sätter alltid lärprocessen och eleven i fokus genom att tillsammans utveckla nya arbetssätt och generöst dela med sig av sin kunskap till varandra. Det skapar en dynamisk och lärande kultur i hela arbetslaget. Eleverna arbetar i små grupper i sin egen takt och alla elever blir sedda Elever som har lätt för sig utmanas med mer avancerat undervisningsmaterial.
Barnen uppmuntras att utforska och upptäcka omvärlden utifrån samhälle och arbetsliv då pedagogerna väcker nyfikenhet för olika yrken genom att knyta undervisningen till verkliga situationer och möten med människor i arbetslivet. Ett exempel är författare som bjuds in för att prata om böcker.
Skolan arbetar upplevelsebaserat – flera gånger i månaden görs utflykter, studiebesök och andra aktiviteter som gör att barnen får konkret uppleva det de lärt sig teoretiskt. Detta förstärker förståelsen och gör kunskapen levande samtidigt som det ger en insikt i hur olika delar av samhället-företag, offentlig sektor och organisationer-samverkar.
Pedagogerna ger barnen stort ansvar för att påverka skolans miljö. På så sätt utvecklar eleverna delaktighet, ansvarskänsla och demokratiska värderingar samtidigt som deras idéer tas på allvar.
Ett unikt exempel är skolans egen glassfabrik, där barnen får lära sig entreprenörskap i praktiken. Här integreras flera ämnen: matematik (beräkningar, kostnader, recept), svenska (kommunikation, reklam, försäljning) och naturkunskap (hållbarhet, ekologiska råvaror). Barnen får turas om att tillverka ekologisk glass och sälja den, vilket ger dem både ansvar och stolthet över sitt arbete.
Det här är en skola som lyckas kombinera omtanke, kreativitet och nytänkande i undervisningen – och som verkligen är värd att lyftas fram för utmärkelsen Lära 2025.
I teamet ingår: Johanna Gagner, Ingrid F Ebel, Alexandra Silvferhjelm, Ida Gustafsson, Peter Nyström och Mikaela Borgström
Naturteamet - YBC
Sedan ett par år tillbaka arbetar Natur-teamet med ett koncept som kallas Role model där våra elever får möta personer i arbetslivet främst inom Nacka kommun som arbetar med områden inom naturvetenskap. Det är allt från biologer till arkitekter och syftet är att få våra elever att se vilka möjligheter ett arbetsliv inom naturvetenskap kan innebära. Våra elever har alla vittnat om att Role model-programmet har öppnat upp nya möjligheter och infallsvinklar för framtida studier och yrkesval. Det har också varit mycket givande för eleverna att skapa kontakt med personer i arbetslivet.
Så här är målet med projektet formulerat:
"Vi vill att gymnasieelever på YBC och särskilt på naturprogrammet ska få en positiv bild av att arbeta inom Nacka.
Att eleverna och kommunen synkar kompetensförsörjningsbehov, t ex inom ingenjörsyrken och miljö.
Vi vet att våra elever har visioner och är drivande. Det kan Nacka ha nytta av!”
I teamet ingår: Karin Lagnemo, Johanna Lundström, Rita von Feilitzen och Matilda Vilmar.
Sidan uppdaterades: