Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Viktigt att skolverksamheterna trivs i Nacka

Varje år gör utbildningsenheten ungefär 15 studiebesök på olika grund-och gymnasieskolor i Nacka. Besöken är frivilliga för skolorna och av informell karaktär. Samtidigt är studiebesöken viktiga för att säkerställa en bredd av utbildningsmöjligheter för Nackabor.

Utbildningsenheten i Nacka kommun har en speciell uppgift som är ovanlig i skolvärlden: att samarbeta med både kommunala och fristående skolor och ge alla anordnare möjlighet att konkurrera på lika villkor om eleverna inom ramen för kommunens kundvalssystem. Och med ett kundval där Nackabor kan välja mellan drygt 50 olika grund- och gymnasieskolor i kommunen som drivs av cirka 25 olika aktörer är studiebesök ett led i att lära känna verksamheterna och visa intresse för skolornas vardag.

- Nacka är och ska vara en av de bästa skolkommunerna i landet och då ska det finnas en bredd av bra skolor och utbildningar att välja på. Därför kompletterar vi våra mer formella möten och uppföljningar om exempelvis elevresultat med informella besök där vi träffar skolledningar för att höra om deras verksamhet och hur de ser på samarbetet med oss på kommunen och om det är något vi kan göra bättre, säger Carina Legerius, enhetschef, utbildningsenheten.

Aktuella ämnen lyfts

Under vårterminen 2025 har utbildningsenheten varit på besök hos Boo gårds skola, Drottning Blankas gymnasieskola i Nacka strand, Nordic International School i Orminge, Viktor Rydbergs skola i Fisksätra, Montessori Mondial i Järla sjö och Idrottsgrundskolan i Nacka strand. Ytterligare sju besök planeras under höstterminen, bland annat på Nacka Enskilda Gymnasium och Stavsborgsskolan.

– Det är förstås frivilligt för skolorna att ta emot oss så vi frågar alltid om vi får komma och än så länge har vi alltid varit välkomna! Vi besöker både skolor som har funnits länge och skolor som är nya eller har ny ledning. Sedan är vi två eller tre personer från utbildningsenheten som träffar skolans ledning på plats i skollokalerna. Det är ett tillfälle att utrycka kommunens förväntningar på skolor i Nacka och höra vad som fungerar bra eller är utmanande för skolan, berättar Carina.

Verksamhetsbesöken har ingen fast agenda utan samtalen handlar om det som skolan vill ta upp och olika aktuella ämnen, till exempel elevers deltagande i fritidshem och fritidsklubb, skolbibliotek, systematisk uppföljning av språkutveckling eller hur processerna kring skolvalet fungerar.

Relationsskapande viktigt

Utbildningsenheten vill att en bredd av skolor och utbildningar ska känna sig välkomna som en del i kommunens utbildningssystem. Alla förskolor och skolor i Nacka erbjuds att vara med i kommunens kvalitetssystem med undersökningar och analyser och både kommunala och fristående utförare är välkomna till kommunens kompetenshöjande aktiviteter som seminarier och föreläsningar.

– Det är viktigt att skolverksamheterna trivs i Nacka och relationsskapandet är ett sätt för oss på kommunen att försäkra oss om ett gott samarbete med skolorna, något som är viktigt i vår skolvalsmodell. När vårt samarbete fungerar bra så att många olika skolor trivs och vill vara verksamma i Nacka är valfriheten är stor för Nackabor, avslutar Carina.

Sidan uppdaterades: