Annika Lotterberg är ansvarig för behovsprognosen för förskola och skola som presenteras i utbildningsnämnden varje år i september. I samarbete med andra verksamheter i kommunen och utifrån bland annat nationella och lokala befolkningsprognoser, pågående och planerat bostadsbyggande och efterfrågan på befintliga förskolor och skolor räknar hon ut hur många förskolor och skolor som behövs i alla områden i Nacka de närmaste 15 åren.
Hur säker är en behovsprognos?
– En prognos kan inte betraktas som felaktig, eftersom den alltid utgår från den information som fanns tillgänglig vid tidpunkten då den togs fram. Däremot kan framtida händelser och förändrade förutsättningar påverka hur verkligheten utvecklas i förhållande till prognosen, säger Annika Lotterberg.
Vad kan påverka prognosen?
– Till exempel såg vi ändringar i prognosen mellan 2023 och 2024 på grund av inflation, bolåneräntor, bromsat bostadsbyggande och färre födda barn. Prognosen som vi presenterar nu skiljer sig inte så mycket från det vi såg i fjol utan visar ett stabilt läge för de kommande åren i de flesta områden i Nacka.
Varför är behovsprognosen viktig?
– Vi ska säkerställa att det finns tillräckligt många förskolor och skolor till alla i Nacka och de behöver finnas där människor bor eller där efterfrågan är stor. Då är det viktigt att löpande analysera det vi ser framför oss som beslutsunderlag. Kommunala och fristående anordnare som driver förskola och skola i Nacka, och huvudmän som funderar på att etablera sig här, har också användning av behovsprognosen för att planera sina verksamheter.
På vilket sätt kan förskolor och skolor få din hjälp?
– Efter att prognosen är presenterad för utbildningsnämnden i september kan både fristående och kommunala förskolor och skolor höra av sig för att få mer detaljerad information om hur behoven framåt ser ut i just deras närområden. Det brukar vara många som hör av sig och jag har förstått att den servicen är uppskattad.
Kan du påverka var en ny förskola eller skola placeras?
– Till viss del. Om en aktör hör av sig till oss och vill starta en förskola är behovsprognosen ett underlag för beslut om samarbete. Behövs det en förskola där ni vill starta? Eller är behovet större i ett annat område? Sedan är vi flera funktioner i kommunen som samarbetar med att förbereda för lämpliga platser så att vi ska kunna bygga fler förskolor och skolor i framtiden.
Vad är svårast att bedöma i prognosen?
– Tidsperspektivet på 15 år är en utmaning, prognosen är mer säker de första fem åren än de sista fem åren. En kommun behöver ha en plan för att kunna skala upp eller ner om de behövs och eftersom vi uppdaterar varje år finns det möjlighet att i god tid anpassa utbudet. Jag brukar också titta några år bakåt för att se en trend. Sedan krävs det lite fingertoppskänsla också för det är ju svårt att veta hur många som flyttar in eller flyttar ut och hur många barn som föds, avslutar Annika Lotterberg.
Behovsprognosen för förskola och skola i Nacka presenteras i utbildningsnämnden 25 september.
Sidan uppdaterades: