Nacka är en av landets bästa kommuner att leva och bo i

Nacka hamnar på plats fyra i Sverige i när tidningen Fokus listar landets bästa kommuner att bo i. Nacka har sedan förra året klättrat från plats sex till fyra. Kommunen hamnar även i topp-tio i landet inom flera underkategorier.

För 15:e året i rad listar tidningen Fokus hur bra det är att leva i Sveriges alla kommuner. I bedömningen väger tidningen samman hur bra kommunerna är i tio kategorier.

- Det är glädjande att få bekräftat att även andra tycker att Nacka kommun är extra bra att leva i. Det är ett kvitto på att vi gör ett bra jobb. Nu siktar vi mot förstaplatsen nästa år, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande

Näst efter Stockholms stad är Nacka bäst i landet när det gäller demokrati och jämställdhet. Även när det gäller arbetsmarknad, utbildning och demografisk utveckling tillhör Nacka topp-tio i riket.

- Det här visar att vi på flera områden är en attraktiv kommun att bo och leva i. Att vara en av Sveriges tio bästa kommuner inom utbildning och arbetsmarknad är fantastiskt. Extra roligt är såklart även vårt toppresultat inom demokrati och jämställdhet, säger Lena Dahlstedt, Nackas stadsdirektör

Trots att Nacka bygger fler bostäder än någonsin hamnar Nacka på plats 264 inom bostadsutvecklingen. I kategorin har tidningen Fokus bland annat bedömt hur många nya bostäder som byggts de senaste fem åren, hur andelen hyresrätter ser ut och prisbild för bostadsrätter.

Alla tio kategorier (2019 års placering inom parentes)

Arbetsmarknad: 8 (23)
Bostäder: 264 (282)
Demografi: 9 (17)
Demokrati och jämställdhet: 2 (3)
Kommunal ekonomi: 16 (8)
Trygghet: 97 (9)
Kultur och fritid: 80 (56)
Miljö: 22 (88)
Socialt och hälsa: 106 (kategorin fanns ej 2019)
Utbildning: 9 (4)

Totalt: 4 (6)

Mer om det tidningen Fokus bedömning går att läsa här.