Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Kroppsvård och skönhetsvård, anmälan av verksamhet

Det finns mycket att tänka på för dig som vill starta eller redan driver en verksamhet som erbjuder kropps- och skönhetsbehandling med stickande eller skärande redskap. Du måste ha en anpassad lokal, vara noga med hygien och ha goda rutiner för att minska risken för smitta för dig och dina kunder. Vi hjälper dig!
  1. Anmäl din verksamhet före starten

    Du som vill starta en verksamhet som erbjuder kropps- och skönhetsbehandling med stickande eller skärande redskap och där det finns risk för blodsmitta eller annan smitta måste vara noga med hygien och ha fungerande rutiner. Lokalen ska vara anpassad för din verksamhet.

    Om du ska starta någon av verksamheterna här nedanför behöver du anmäla till miljötillsynsenheten minst sex veckor innan du ska starta din verksamhet:

    Exempel på anmälningspliktiga verksamheter:

    • Akupunktur och wetcupping (hijama).
    • All fotvård där du använder stickande eller skärande instrument. Det gäller även credoblad och om du klipper nagelband med nagelsax.
    • Microneedling och hudvård där du använder lansetter eller liknande.
    • Tatuering, kosmetisk tatuering, permanent makeup, microblading och liknande där tatueringsfärg används.
    • Piercing och öronhåltagning exempelvis med Blomdahlskassetter.
    • Barberare, manikyr, pedikyr och frisörer som använder rakblad/kniv/skalpell, credoblad eller andra stickande/skärande redskap.
    • Barberare och frisörer som använder rakblad/kniv/skalpell eller andra stickande/skärande redskap.
    • Nagelsalonger (manikyr/pedikyr) som använder rakblad/credoblad/nagelsax eller andra stickande/skärande verktyg, till exempel för att klippa eller skära bort nagelband.

    För att vi ska kunna handlägga din anmälan behöver den vara komplett. Med anmälan ska du skicka med en kopia på obligatorisk ventilationskontroll (OVK) och en planritning för lokalen som visar behandlingsrum, handtvätt- och rengöringsvaskar, utslagsvask och städutrymme samt toalett.

    Du bifogar också verksamhetens skriftliga rutiner där de här punkterna ska finnas med:

    • Ansvarsfördelning.
    • Beskrivning av frågor om hälsa och smitta, information till kund innan och efter behandling.
    • Instruktion om hur personal ska agera vid misstanke om smitta eller annan olägenhet för människors hälsa.
    • Beskrivning av hygien när kunden behandlas.
    • Rengöring, desinfektion, sterilisering av redskap, arbetsbänk och tvätt, städning, rengöring och skötsel av lokaler, utrustning och arbetskläder.
    • Smittförande riskavfall, farligt avfall och annat avfall.

    När du anmäler verksamheten i e-tjänsten legitimerar du dig med din e-legitimation via BankID på mobilen eller i datorn. Kontakta din bank för att få hjälp att börja använda e-legitimation.

    Du får starta din verksamhet tidigast sex veckor efter att din anmälan kommit in till miljötillsynsenheten. För anmälan betalar du en anmälningsavgift. Om du startar verksamheten utan att först ha gjort en anmälan kan du behöva betala en miljösanktionsavgift.

    Verksamheten ska uppfylla de krav som finns om lokalen och egenkontrollrutiner för - hygien, rengöring, desinfektion, sterilisering, behandling, städning, kemikalier, avfall med mera.

    Kropps- och skönhetsvård, egenkontroll

    Kropps- och skönhetsvård, egenkontroll

    Målet med egenkontrollen är att förhindra att människors hälsa äventyras och tydliggöra de hälso- och miljörisker som finns i verksamheten. Kravet på egenkontroll finns i miljöbalken och du som driver en anmälningspliktig hygienisk verksamhet är själv skyldig att forma den efter dina behov.

    Viktiga punkter i egenkontrollen

    När en inspektör från miljötillsynsenheten gör tillsyn och följer upp din egenkontroll, tittar vi bland annat på:

    • Fastställd och dokumenterad fördelning av det organisatoriska ansvaret i verksamheten.
    • Rutiner för fortlöpande kontroll i verksamheten.
    • Om du gör regelbundna undersökningar och bedömningar av verksamhetens miljö- och hälsoskyddsrisker. Resultatet ska finnas dokumenterat.
    • Kemikalielista och säkerhetsdatablad för de kemiska produkter med faror eller risker som används i din verksamhet. I kemikalielistan ska produkternas namn, användningsområde, årliga förbrukningsmängd, klassificering och faror finnas med.

    Andra viktiga punkter för en hygienisk behandlingslokal är vilka rutiner verksamheten har för:

    • En god hygien i samband med själva behandlingstillfället.
    • Hur personal ska agera vid misstanke om smitta eller annan olägenhet för människors hälsa.
    • Fortlöpande, systematiska undersökningar och bedömningar av verksamhetens miljö- och hälsoskyddsrisker.
    • Beskrivning av frågor om hälsa och smitta, information till kund innan och efter behandling.
    • Beskrivning av hygien när kunden behandlas
    • Rengöring och desinfektion, sterilisering av redskap, arbetsbänk
      tvätt, städning, rengöring och skötsel av lokaler, utrustning och arbetskläder.
    • Smittförande riskavfall, farligt avfall och annat avfall.

    Du kan även läsa mer om anmälningsplikten och egenkontroll på Socialstyrelsens hemsida, använd sökord "yrkesmässig hygienisk verksamhet".

    Om du ska starta tatueringsverksamhet, kosmetisk tatuering, permanent makeup, microblading och liknande så hittar du mer information om det på Läkemedelsverkets hemsida och sök på tatueringsfärger.

    Verksamheter som har estetisk kirurgi eller injektionsbehandlingar får bara utföras av den som har legitimation som läkare, tandläkare eller sjuksköterska och ska anmälas till IVO.

  2. Anmäl din verksamhet till kommunen

    Med anmälan ska du bland annat skicka med en ritning av hur lokalen ska inredas och utrustas, luftflöden och dina skriftliga egenkontrollrutiner för – ansvarsfördelning, hygien, rengöring, desinfektion, sterilisering, behandling, städning, kemikalier och avfall.

    Anmäl ny eller ändrad verksamhet hälsoskydd


    Om flera verksamheter eller företag delar på en lokal måste varje verksamhetsutövare göra varsin anmälan. Samma krav gäller verksamheter som besöker kunder i hemmet, på arbetsplatser, mässor eller liknande.

    Om du behöver bygglov för ändrad användning eller andra tillstånd för att kunna bedriva verksamheten bör du ha fått det innan du gör din anmälan till miljöenheten. Om bygglov och anmälan.

  3. Vad händer sedan?

    När vi granskat anmälan återkommer vi till dig om den behöver kompletteras och för att bestämma en tid för tillsynsbesök.

    Du får ett beslut, som eventuellt innehåller krav på ytterligare åtgärder som behövs. Beslutet innebär att du får starta verksamheten. Annars gäller att verksamheten får starta tidigast sex veckor efter att du har lämnat in en komplett anmälan.

    Du får betala en avgift för kommunens handläggning av anmälan enligt kommunens miljötaxa, gå in på Avgifter och taxor, scrolla ner till Miljötaxa.

Sidan uppdaterades: