Nu genomförs de första AI-transkriberade samtalen hos socialtjänsten i Nacka stadshus. En teknik som förväntas förändra socialtjänstens arbete i grunden på ett meningsfullt sätt, inte minst för medborgare.
- Med hjälp av AI stärker vi socialtjänstens viktigaste uppdrag: att möta människor med professionalism och närvaro. Vi vill inspirera fler kommuner att våga ta steget fullt ut, där vi tillsammans kan driva utvecklingen av en mer hållbar och mänsklig välfärd, säger Victor Kilén, stadsdirektör i Nacka kommun.
Ett arbetssätt som sätter människan först
- Det mänskliga mötet är kärnan i socialt arbete. Med AI som stöd i dokumentationen kan våra socialsekreterare lägga tid på det som betyder mest – att lyssna, stötta och vara fullt närvarande i samtalet med nackaborna. Det här är inte bara en teknisk lösning – det är ett arbetssätt som sätter människan först, säger Åse Linnerbäck, biträdande social- och äldredirektör i Nacka kommun.
I dag ägnas närmare 80 procent av socialsekreterarnas arbetstid åt dokumentation. Nu flyttas fokus från att skriva journalanteckningar till lyssnandet, där AI transkriberar samtalet och ger förslag på journalanteckning. Socialsekreteraren granskar i sin tur alltid texten och har fortsatt fullt ansvar för innehållet och att slutresultatet håller god kvalitet.
Hög säkerhet och trygghet för individen
AI-verktyget har utvecklats av leverantören Pulsen Omsorg, i samarbete med Nacka kommun. Säkerheten och tryggheten för medborgaren är mycket hög där ljudinspelningen raderas direkt efter transkribering. Data lagras endast en kort tid på svenskägda, krypterade servrar placerade i Sverige.
- För oss möjliggör lösningen ett smartare sätt att jobba som ökar kvalitén på både samtalet och slutresultatet. Vi ser AI som ett arbetsstöd, aldrig en ersättning för den mänskliga handläggaren, säger Åse Linnerbäck.
Sidan uppdaterades: