Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller, dagvatten och förslag till gestaltning. Planprogrammen föregår projektet och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmen är inte juridiskt bindande.
Markfrågor och projektering ingår i förberedelserna inför utbyggnad.
Utbyggnad sker enligt framtagen projektering.
Projektet omfattar Värmdövägen från Sickla bro till Nacka Forum samt Vikdalsvägen söder om Värmdöleden.
Arbetet med Värmdövägen utförs av Skanska på uppdrag av Nacka kommun. Följ arbetet vecka för vecka på Skanskas blogg
eller på instagram @skanska_varmdovagen_nacka
En ny stadsgata med breda gång- och cykelvägar, träd och ny bebyggelse har vuxit fram. Blommor har planterats och det sista lagret asfalt samt belysning, cykelställ och sittplatser är på plats.
Eftersom det är stora nivåskillnader mellan Alphyddan och Värmdövägen behövs stödmurar nedanför Alhyddestigen som säkrar utgrävda områden och skyddar omkringliggande fastigheter. Uppförandet av murarna kräver att en vägg av stålrör, så kallad spont, slås ner i marken – ett arbete som periodvis är högljutt. När sponten är förankrad i berggrunden täcks den med betong och bildar en stödmur.
Tidplan: Det högljudda arbetet kommer påbörjas vecka 40 och pågå i cirka två veckor, klockan 07.00–16.00 på vardagar.
Gång- och cykelbron över Värmdövägen mellan Finntorp och Ekudden, ska bytas ut till en ny modern bro. Den nya bron blir bredare än sin föregångare vilket innebär ökad framkomlighet och förenklad snöröjning.
Gång- och cykeltrafikanter kan korsa Värmdövägen vid övergångsstället 100 meter österut mot Nacka Forum. Biltrafiken kommer att ledas om i olika etapper men alltid ha två körfält öppna.
Från och med vecka 40 kommer vi påbörja arbetet med att förstärka bropelarna. Arbetet sker bland annat med hjälp av vattenbilning vilket periodvis kan upplevas som högljutt.
Tidplan: Rivningen av bron påbörjades 5 augusti 2024 och den nya bron beräknas vara klar sommaren 2025.
Nya Sickla bro står delvis klar och har öppnat för fordonstrafik i öst/västlig riktning.
Öppnandet av Sickla industriväg är beroende av andra pågående projekt i området, bland annat Sickla stationshus.
Tidplan: Färdigställandet av Sickla industriväg planeras att påbörjas hösten 2024 och avslutas hösten 2025.
Norra körbanan, samt norra gång- och cykelbanan asfalteras. Längs södra körbanan byts ledningarna ut. Den gamla stödmuren rivs och en ny stödmur som ska hålla för ett så kallat hundraårsregn byggs. Södra körbanan är därmed en arbetsplats och den tillfälliga vägen över Saltsjöbanans spår är i fortsatt bruk.
Tidplan: Arbetet på sträckan beräknas stå helt klart december 2025.
Från och med mars 2023 leds Värmdövägen ner på spårområdet, där Saltsjöbanan tidigare gick. Den nya sträckningen går mellan Järla och Nacka station. Även gång- och cykelstråk leds om från Värmdövägen till Järlaledens gång- och cykelstråk.
Den nya trafiklösningen gör att det blir lättare för alla trafikslag att ta sig fram under tiden som Värmdövägen byggs om.
Tidplan: Omledningen kommer att gälla fram tills dess att Saltsjöbanan börjar trafikera sträckan igen.
Längs den gröna stadsgatan skapas plats för verksamheter och entréer i bottenvåningarna, sittplatser och torg. För att säkra infrastrukturen för Nackaborna i framtiden kommer det under gatan dras nya ledningar för avlopp, vatten, el, värme, tele, fiber och dagvattenhantering.
Framkomligheten under byggtiden är högt prioriterad och Nacka kommun tittar kontinuerligt på lösningar för att minimera störningar i trafiken.
Skiss från gestaltningsprogrammet för Värmdövägen som visar ett torg med angränsande gång-och cykelväg på Värmdövägen, i höjd med Lillängsvägen. Illustration Mandaworks.
Skiss på en del av stadsgatan med breda gång- och cykelbanor, belysning, träd och nya ledningar under gatan.
Att bygga om Värmdövägen är en central del i utvecklingen av Nacka stad. Längs den nya stadsgatan planteras träd, mötesplatser skapas, och ny bebyggelse med blandad arkitektur växer fram.
Målet är att skapa en trevlig, varierad och grönskande miljö längs Värmdövägen. Träd och grönska planteras men utformningen tar också hänsyn till områdenas karaktär och historiska influenser längs vägen.
Här kan du läsa mer om träd och grönska som planeras längs Värmdövägen.
Den framtida stadsgatan bjuder in till både promenader, cykelturer samt cykelpendling i en grön, levande och trafiksäker stadsmiljö. Närheten till kollektivtrafik med förbättrade knutpunkter uppmuntrar även fler att gå eller cykla till bussen, pendelbåten, Saltsjöbanan, Tvärbanan eller tunnelbanan.
Under perioder påverkas trafiken, då t.ex. cykelbanor byggs, ledningar läggs ner eller det görs förberedelser för fler träd längs med gatan. Här kan du läsa mer om Trafik och framkomlighet i Nacka.
Projektet hör till utvecklingsområdet Centrala Nacka. Gå hit för att få överblick och läsa om andra projekt i området.
Sidan uppdaterades: