Ett start-pm antas av politikerna. Därefter utreds olika sakfrågor, till exempel trafik, buller, dagvatten och förslag till gestaltning. Planprogrammen föregår projektet och ger en samlad bild av kommunens mål för utvecklingen av ett större område. Programmen är inte juridiskt bindande.
Markfrågor och projektering ingår i förberedelserna inför utbyggnad.
Utbyggnad sker enligt framtagen projektering.
Planerade arbeten, framkomlighet, kontaktuppgifter med mera.
Den röda markeringen visar projektområdet.
Projektet omfattar Värmdövägen från Sickla bro till Nacka Forum samt Vikdalsvägen söder om Värmdöleden.
När Nacka får tunnelbana med tre nya stationer längs Värmdövägen och Vikdalsvägen och flera nya bostadskvarter utmed vägarna behöver de byggas om från bilvägar till stadsgator med en trygg och trivsam miljö.
Det kommer finnas affärer, restauranger och service i bottenplan av de nya kvarteren, växtlighet, trädalléer, entréer till nya tunnelbanan och Saltsjöbanans stationer. Vägen ska bli tryggare och framkomligare för gående, cyklister och bussar.
Med fler invånare måste även den tekniska infrastrukturen i gatan förstärkas; fjärrvärme, el, fiber, VA och miljöanpassade lösningar för dagvatten.
Värmdövägen och Vikdalsvägen är två av centrala Nackas huvudgator och de utgör även ett huvudstråk för teknisk infrastruktur. För att göra det möjligt att bygga fler bostäder i området måste kapaciteten i de tekniska systemen höjas.
Med fler bostäder längs Värmdövägen förändras vägen till en stadsgata. Målet är att det ska vara trevligt att vistas vid och att röra sig längs gatan. I angränsande bostadsprojekt ska bottenvåningar och strategiska belägna lokaler kunna nyttjas för verksamheter som till exempel affärer, restauranger och annan service.
En ombyggnad av gatan gör också att fler gående och cyklister kan röra sig tryggt och säkert i en tilltalande och trevlig miljö längs vägen, både för att förflytta sig lokalt och för att pendla till och från arbete.
Ytterligare en målsättning med ombyggnaden är att skapa en god och tillgänglig kollektivtrafiklösning där bussar har företräde i korsningar och där bra lösningar skapas vid bytespunkter mellan buss och spårbunden trafik.
Ombyggnaden av vägen syftar dessutom till att få till en fungerande och hållbar dagvattenlösning så att regn och smältvatten renas innan det når sjöar och vattendrag. Lösningen ska även flytta lågpunkter så att vatten inte ansamlas på olämpliga ställen i den nya stadsstrukturen.
Kommunens så kallade grönytefaktor ställer krav på utemiljön längs vägarna. Exempelvis ska de nya bostädernas innegårdar ha mer växtlighet som gynnar fåglar och pollinerande insekter. Ett stort antal träd planeras längs med Värmdövägen och Vikdalsvägen. Stora, friska träd skapar bl a många, viktiga ekostystemtjänster och trivsel för invånare. Gamla träd med värde för biologiskt mångafald sparas där det är möjligt.
Sidan uppdaterades: