Vinterväder och halka är en utmaning, framför allt när temperaturen pendlar kring nollan, och nederbörd kan snabbt växla mellan snö, regn och slask. I en kuperad kommun som Nacka kan också väder och temperatur variera mellan områden relativt nära varandra. På en plats kan det regna samtidigt som det snöar på en annan. Beroende på höjd och enskilda platsers luftfuktighet kan också temperaturer skilja, vilket kan leda till vått väglag eller ishalka på olika delar längs samma vägsträcka.
Sensorer längs vägbanan ska varna vid halka
Trafikverkets och SMHI:s befintliga väderstationer ger värdefull information för Nackas snö- och halkbekämpning, men de är placerade alltför glest för att ge en heltäckande bild av läget på vägarna i Nacka. För att göra bilden av väglaget i Nacka mer exakt kompletterar kommunen nu med 15 stycken egna, batteridrivna väderstationer.
Stationerna mäter väg- och lufttemperatur samt luftfuktighet – avgörande faktorer för att bedöma halkrisk och planera effektiva åtgärder.
Relevanta placeringar för att täcka hela kommunområdet
Placeringarna av stationerna har valts ut över hela kommunområdet efter en klimatologisk analys som har genomförts av leverantören Klimator. Analysen tar hänsyn till faktorer längs vägnätet som bland annat terrängens fysiska form, höjdskillnader, närhet till sjöar, skuggade områden och broar, vilka är platser där risken för isbildning och halka oftast är störst, för att få så relevanta data som möjligt.
Så fungerar systemet
Varje station består av en stolpe med sensorer som mäter lufttemperatur och luftfuktighet. Dessutom blir en temperaturgivare nedfräst i asfalten invid stolpen för att mäta den exakta yttemperaturen på vägbanan. Data från stationerna kombineras var tionde minut med information från Trafikverket och SMHI samt privata aktörers vägövervakningssystem och visas sedan på en webbkarta.

Webbkarta och beslutsunderlag för insatser mot halka
På webbkartan får snö- och halkbekämpningens jourledare automatiska underlag för beslut samt förslag på åtgärder baserat på aktuella data, till exempel hur mycket salt som bör läggas och på vilka sträckor. Systemet tar även hänsyn till tidigare insatser, där det finns registrerat vilken mängd salt som lagts vid senaste saltningen och beräkningar på hur länge saltet kommer att verka. På så sätt beräknas snö- och halkbekämpningen få förbättrade beslutsunderlag och kan styra insatserna dit där de gör störst nytta.
Tydliga fördelar:
- Mer träffsäkra insatser: Genom att veta exakt var och när halka riskerar att uppstå kan åtgärder sättas in där de gör störst nytta.
- Effektivare resursanvändning: Tar hänsyn till tidigare saltning och beräknar hur länge saltet verkar. Mindre onödigt saltande sparar både tid, pengar och miljö.
- Bättre planering: Jourledarna fattar besluten om snö- och halkbekämpningen, men får nu betydligt mer information om aktuellt och kommande väglag än tidigare.
Med den nya tekniken beräknas vinterväghållningen bli både smartare och mer hållbar för säkrast möjliga trafik på våra gång- och cykelvägar samt vägar och gator i Nacka.
Sidan uppdaterades: