Uppföljningen för 2024 visar att trafiken har flutit på, även om flera pågående arbeten har haft påverkan på framkomligheten. Särskilt stora infrastrukturprojekt som ombyggnad av Värmdövägen, Slussen och Skurubron har krävt noggrann planering och samordning. Nackas strategi för framkomlighet, som togs fram 2016, ligger till grund för den årliga uppföljningen och är ett viktigt verktyg i arbetet med att bidra till ett välfungerande trafiksystem i Nacka.
Biltrafiken påverkas lokalt men förbättras över tid
Trots störningar visar rapporten en positiv långsiktig trend för biltrafiken. På flera av de utvalda bilrutter som kommunen följer upp har de genomsnittliga hastigheterna ökat eller legat stabila de senaste fem åren. Det tyder på att åtgärder som genomförts för att förbättra framkomligheten haft effekt, även om tillfälliga störningar påverkat restiderna kortsiktigt.
Kollektivtrafiken påverkas men båtresandet ökar
Antalet resenärer som reser med buss har legat på liknande nivå som året innan. Busstrafikens framkomlighet påverkas fortsatt av pågående projekt, exempelvis vid Slussen. På vissa busslinjer har dock kötiden minskat.
Även spårtrafiken har påverkats av byggprojekt. Saltsjöbanans avstängning har inneburit att sträckan ersatts med buss och tvärbanan har haft en tillfällig sluthållplats vid Uddvägen.
Samtidigt ökar pendelbåtsresandet kraftigt. Bara på linje 80 har antalet påstigande ökat med 12 procent.
- Det är positivt att se att den faktiska framkomligheten i Nacka är fortsatt god. Trots många olika projekt som kan störa trafiken visar rapporten att trafiken flyter på. Jag tror att det beror både på Nackabornas förståelse och att trafikenheten varit duktiga i att kommunicera kring störningar. Vi hjälps åt i trafiken helt enkelt säger Peter Zethraeus, ordförande i Natur- och trafiknämnden
Cykeltrafiken fortsätter växa
Cykeltrafiken visar fortsatt tydlig tillväxt och i kommunen ökade antalet cyklister som passerade kommunens mätplatser med 3,6 procent i jämförelse med året innan. Särskilt Sicklavägen och Järlaleden sticker ut med ökning på 8,5 respektive 20 procent.
- Den ökande cykeltrafiken och det växande intresset för pendelbåt tyder på att våra satsningar på alternativa färdsätt fungerar och uppskattas säger Emmatora Alfin, gruppchef på trafikenheten.
Södra länken hade fler stängningar, men avstängningstiden ökade inte lika mycket
2024 var året med flest stängningar i Södra länken sedan mätningarna började, men den totala tiden för avstängningarna ökade inte lika mycket. Nacka arbetar aktivt i dialog med Trafikverket kring orsakerna kring ökningarna av stängningarna och möjliga åtgärder på kort och lång sikt för att minska negativa effekterna för Nackaresenärerna.
Framkomligheten i Nacka är fortsatt stabil
Trots att befolkningen ökar och stora infrastrukturprojekt pågår samtidigt, fungerar trafiken i Nacka på det stora hela. Kommunen fortsätter att arbeta för smidiga resor, oavsett om du väljer att åka kollektivt, cykla eller köra bil.
Här kan du ta del av framkomlighetsrapporten och också titta på tidigare rapporter.
Sidan uppdaterades: