Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Anmälan till lägenhetsregister

Den som äger flerbostadshus eller småhus ska rapportera om nya, förändrade eller borttagna bostadslägenheter. Här finns information och blankett för rapportering för dig som ska göra detta till Nacka kommun.

Vem ska rapportera?

Enligt lag ska den som äger flerbostadshus eller småhus rapportera nytillkomna, förändrade och borttagna bostadslägenheter till ett register. Från och med 1 januari 2010 ska fastighetsägare i Nacka rapportera sådana förändringar till Nacka kommun.

Information om lägenhetsregistret ges vid bygganmälan.

Varför finns lägenhetsregistret?

Registret ska göra det enklare och billigare att ta fram statistik om hushåll och bostäder. Statistiken används bland annat som underlag för planering av bostadsbyggande, utvärdering av välfärdspolitik och forskning. Sverige är skyldigt att framställa sådan statistik från år 2011 enligt ett EU-direktiv (Eurocensus 2011).

Så här rapporterar du

Från den här sidan kan du hämta den blankett som ska användas. Blanketten heter Ajourhållning av lägenhetsregistret och finns i två versioner - för flerbostadshus inklusive specialbostäder och för småhus inklusive fritidshus.

Blanketten sänder du till:
Nacka kommun
Lantmäterienheten
131 81 Nacka

Blanketten ska ha kommit in till Nacka kommun senast en månad efter slutförd förändring av bostadslägenheten.

OBS! Blanketterna går inte att öppna i webbläsaren, högerklicka på den blankett du ska ha och välj "Spara länk som..."

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.