Riktlinjer
- Det ska finnas ett skriftligt beslut från närmaste chef om att kontot får skapas och att den kommer skötas enligt gällande riktlinjer.
- Innan kontot skapas ska följande dokument fyllas i (Word-dokument, 47 kB) och skickas till kommuniktion@nacka.se samt till din verksamhets kommunikatör/kommunikationsfunktion.
- Det bör finnas ett uppdrag från chefen för att en anställd inom Nacka kommun ska kunna använda sociala medier i tjänsten. Med detta beslut klargörs att personen använder sociala medier som anställd och inte som privatperson.
- Administratör ska om möjligt vara ett Nacka kommun-konto och ej medarbetarens privata konto. Kontot måste dock på något sätt vara kopplat till ett Nacka kommun-konto, exempelvis via en funktionsbrevlåda. Alternativt ska kommunikationsstaben ha tillgång till användarnamn, e-post och lösenord. Det här för att minska risken för konton som glöms bort och för att snabbt kunna hjälpa till vid händelse av kris.
- Det ska finnas ett tydligt syfte med kontot, syftet ska beskrivas på sidan.
- En person i verksamheten ska ha ansvar för att dagligen (vardagar) gå in och granska så att kommenteringsregler följs. Kommenteringsreglerna finns här
- Det ska finnas en arbetsordning på enheten för hur kontot ska kunna skötas vid kriser, då informationsbehovet från allmänheten är större än vanligt. Vid kris kan även kommunikationsstaben hjälpa till.
- Det ska tydligt framgå att det är ett konto som tillhör Nacka kommun.
- Bilder som publiceras på kontot ska följa Nacka kommuns grafiska profil vad gäller till exempel text och annan grafik.
Den grafiska manualen hittar du här - Läs igenom sociala medieguiden på nacka.se, där finns bland annat viktig information om hur vi som myndighet behöver förhålla oss till lagar, personuppgifter och tillgänglighet sett till sociala medier.
- Det ska vara öppet för alla att delta i gruppen / följa kontot.
Har du frågor?
Sidan uppdaterades: