Koncernledningsgruppens uppdrag
Koncernledningsgruppen leder och styr kommunens organisation utifrån den vision och de mål som de politiska organen har formulerat. Gruppen leds av stadsdirektören och består av samtliga direktörer. Varje direktör ansvarar för ledning och styrning av en eller flera processer eller en produktionsverksamhet.
Syftet med den nya ledningsstrukturen är att möjliggöra en mer effektiv och ändamålsenlig styrning. Den nya strukturen innebär att koncernledningsgruppen minskar från 20 till 16 personer, att två direktörer får utökade ansvarsområden och blir tillika biträdande stadsdirektörer och att sex enheter samordnas under andra befintliga direktörer som i och med den nya ledningsstrukturen får utökade ansvarsområden.
Den nya koncernledningsgruppen och nytt organisationsschema
Nedan finner du ett schema över hur den nya organisationen kommer att se ut när alla förändringar är genomförda. Direkt berörda enheter är:
- Ledningsstaben
- Personalenheten
- HR-staben
- Inköpsenheten
- Kommunikationsstaben
- Kultur- och fritidsenheten
- Säkerhetsstaben
Den nya ledningsstrukturen innebär inga uppsägningar och alla enheter är fortsatt representerade i koncernledningsgruppen.
Klicka på bilden för att se en förstorad version av ledningsstrukturen (Bild, 479 kB)
Tidplan för genomförande
- 1 juli 2025 inrättas två biträdande stadsdirektörsfunktioner
- 1 juli 2025 flyttar inköpsenheten till näringslivsdirektör
- 1 juli 2025 flyttar ledningsstaben till kanslidirektör
- 1 juli 2025 blir stabs- och säkerhetsdirektör enbart säkerhetsdirektör fram till att nuvarande kultur- och fritidsdirektör går i pension, därefter kommer säkerhetsdirektören även att ha rollen som kultur- och fritidsdirektör
- 1 juli 2025 blir näringslivsdirektör tillika VD för Centrala Nacka Marknadsbolag och nuvarande VD för Centrala Nacka Marknadsbolag fortsätter som biträdande näringslivsdirektör men lämnar koncernledningsgruppen
- 1 december 2025 flyttar kommunikationsstaben till service- och kundbemötandedirektör och nuvarande kommunikationsdirektör blir enhetschef för kommunikationsstaben
- 1 juli 2026 flyttar personalenheten, HR-staben och employer branding-chef till kanslidirektör
Inrättande av biträdande stadsdirektörer
Kanslidirektören och utbildnings- och arbetsmarknadsdirektören får i och med den nya strukturen utökade roller som innebär följande:
-
Kanslidirektör tillika biträdande stadsdirektör kommer att ha en central roll i kommunens ledning med fokus på att stödja och vid behov ersätta stadsdirektören, primärt i interna sammanhang
- Ansvaret utökas för styrning, ledning, samordning och utveckling för enheter/staber och tillhörande processansvar. Genom att samla flera av kommunstyrelsens enheter/staber under denna roll skapas förutsättningar för en verksamhet som är långsiktigt effektiv, kvalitativ och rättssäker
- Rollen innebär att vid behov kunna ersätta stadsdirektören i interna och externa sammanhang kopplat till kommunstyrelsen, samt vara en av de direktörer i stadsledningsgruppen som ersätter stadsdirektören vid frånvaro
-
Utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör tillika biträdande stadsdirektör kommer att ha en central roll i kommunens ledning med fokus på att stödja och vid behov ersätta stadsdirektören, primärt i externa sammanhang
- Ansvaret utökas med ett samverkansuppdrag mellan processerna inom välfärdsområdet (exklusive produktionsverksamheterna). Uppdraget syftar till att möjliggöra bättre synergieffekter inom välfärdsområdet, vilket i förlängningen kommer att bidra till ett ökat värde för Nackaborna
- Rollen innebär att vid behov kunna ersätta stadsdirektören, exempelvis vid möten och konferenser med näringsliv och andra externa aktörer samt vara en av de direktörer i stadsledningsgruppen som ersätter stadsdirektören vid frånvaro
Övriga förtydliganden
- Nacka kommun kommer fortsatt att ha ett fokus inom HR genom tre olika chefer som alla rapporterar till kanslidirektör tillika biträdande stadsdirektör
- Kommunen kommer därmed att ha en HR-chef med ett strategiskt utvecklingsansvar och ett gemensamt ansvar för den strategiska kompetensförsörjningen tillsammans med kommunens employer branding-chef. Därtill kommer kommunen fortsatt att ha en enhetschef för personalenheten
- Tidigare stabs- och säkerhetsdirektör är under en tid enbart säkerhetsdirektör
- Kommunikationsfrågorna kommer fortsatt att vara representerade i ledningsgruppen genom service- och kundbemötandedirektören
Har du frågor om den nya ledningsstrukturen – vänd dig i första hand till din närmaste chef.
Sidan uppdaterades: