Hoppa till innehåll

Från fredagen den 23 maj till och med söndag den 25 maj genomför vi planerat underhåll av våra e-tjänster. Arbetet gör att e-tjänsterna stundtals inte är åtkomliga.

Maj

Pia Stark är Nackas nya social- och äldredirektör

Nu är det klart att Pia Stark blir Nackas nya social- och äldredirektör från och med 1 september 2025. Pia kommer närmast från rollen som enhetschef för arbets- och etableringsenheten i Nacka kommun.

– Pia har en lång och gedigen erfarenhet inom ledarskap och politiskt styrda organisationer och hon är väl insatt i Nackas styrmodell efter närmre nio år inom kommunen. Hon har under sina år som enhetschef visat att hon är en mycket uppskattad ledare. Förra året tilldelades hon utmärkelsen Årets chef för sin förmåga att utveckla kommunen med medkänsla, värme och med Nackabornas bästa i fokus. De förmågorna tillsammans med hennes juridiska examen kommer komma väl till hands i hennes nya roll som ledare för Nackas social- och äldreenheter som står inför en spännande omställning i och med den nya socialtjänstlagen och en växande äldre befolkning. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Pia, säger stadsdirektör Victor Kilén.

– Jag är otroligt glad för förtroendet och att få utmanas med ett nytt uppdrag inom kommunen, dessutom i ett väldigt stort och viktigt sådant. Tillsammans med övriga chefer ser jag fram emot att leda och driva det förändringsarbete som krävs för att möta den nya socialtjänstlagens syfte om en mer förebyggande, lättillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst, säger Pia Stark.

Kommer att leda en av Nackas mest samhällsviktiga verksamheter

Pia Stark har en gedigen erfarenhet från olika ledande roller och innan hon kom till Nacka 2016 har hon till exempel arbetat som stabschef på HSB Riksförbund, strukturkonsult som stöttat ledningar, chefer och organisationer genom förändringar, och politiskt sakkunnig på statsrådsberedningen inom Regeringskansliet. Pia har en juridisk kandidatexamen från Stockholms universitet och har bland annat även läst statsvetenskap och barn- och ungdomskunskap.

Uppdraget som social- och äldredirektör innebär att leda och utveckla kommunens social- och äldreenheter. Social- och äldredirektören är ansvarig för att säkerställa att Nackaborna får rätt stöd och insatser genom en modern, effektiv och samordnad verksamhet. Det innebär bland annat att säkerställa att du som är äldre, funktionsvarierad eller på grund av sociala och andra problem behöver stöd för att förbättra din livssituation får rätt stöd. Direktören ser också till att socialnämnden och äldrenämnden, som är politiskt ansvariga, får det stöd de behöver.

Läs mer om Pia och chefsutmärkelsen hon mottog 2024 här.

Sidan uppdaterades: