Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

Mitt Nacka

Juridik- och kanslienheten

35 medarbetare

Nacka stadshus

Granitvägen 15

Ida Wahlbom

Ida Wahlbom

Enhetschef

Juridik- och kanslienheten

Juridik- och kanslienheten utgör en samlad enhet för juridiska området och ärendeberedningen inom kommunens nämnder, kommunfullmäktige och verksamheter i övrigt. Inom ramen för detta uppdrag ingår att verka för en enhetlig och rättssäker ärendeberedningsprocess inom kommunen.

Detta sker bland annat genom att enheten tillhandahåller juridisk rådgivning, stöd i arkivfrågor, central registratur, sekreterarskap inom nämnder och kommunfullmäktige samt rådgivning inom nämnda områden. Enheten ansvarar även för beredningen av externa remisser samt motioner.

I juridik- och kanslienhetens uppdrag ingår även att stödja kommunens valnämnd och samordna genomförandet av allmänna val till riksdagen, region- och kommunfullmäktige och Europaparlamentet.

Sidan uppdaterades: