Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Avslutande samtal

Konsten att göra ett bra avslut med sina medarbetare.

Som ett led i att vara en attraktiv arbetsgivare ska alla medarbetare som väljer att avsluta sin anställning bjudas in till ett avslutande samtal både av dig som närmaste chef och av HR. Detta gäller både de medarbetare som väljer att byta enhet och de som väljer att avsluta sin anställning inom Nacka kommun.

Som arbetsgivare är det viktigt att skaffa sig kunskap om varför medarbetare väljer att lämna verksamheten. Samtalet är frivilligt för medarbetaren men bör dokumenteras.

Chefen leder mötet och har förberett ett antal frågor, använd exempelvis Nacka kommuns mall för avslutande samtal (Word-dokument, 57 kB). Undvik att det blir en utfrågning och försök istället skapa ett naturligt samtal där den som slutar berättar öppet om sina erfarenheter. Vad har varit bra, vad har varit mindre bra och vilka förbättringsåtgärder kan medarbetaren föreslå? Det avslutande samtalet är ett sätt att möjliggöra för medarbetaren att komma fram med åsikter som tidigare inte har uttalats på grund av beroendeförhållandet mellan medarbetare och chef.

Avslutsamtal med HR erbjuds för att medarbetaren ska ges möjlighet att berätta om tankar och synpunkter man inte vill ta upp med sin chef, samt för att fånga upp frågor ur ett större organisatoriskt perspektiv. Glöm därför inte att informera ditt HR-stöd om en medarbetare som säger upp sig.

Syftet med samtalen är att göra ett bra avslut med medarbetaren och att den som slutar ska känna sig bekräftad för sin insats i verksamheten. Kom även ihåg att önska medarbetaren lycka till i sitt fortsatta arbetsliv!

Sidan uppdaterades: