Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Hantera enskilda ärenden

Enskilda ärenden ska inte hanteras på sociala medier, varken i kommentarsfält eller i privata meddelanden.

Enskilda ärenden ska inte hanteras på sociala medier, varken i kommentarsfält eller i privata meddelanden. Hänvisa istället till kanaler där enskilda ärenden vanligtvis hanteras, men tänk på att uttrycka dig empatiskt.

Det kan vara en svår balansgång. Det är viktigt att du bekräftar personen; att du ser, hör och vill hjälpa till men att vi inte kan hantera individärenden i dessa kanaler.

Så här gör du

  • Inled med att skriva att vi på grund av sekretess inte får hantera individärende i sociala medier
  • Bekräfta personen och visa empati, framförallt om det är en person i kris
  • Hantera det omgående, prioritera bort annat
  • Hänvisa vidare till rätt instans
  • Följ upp att personen fått hjälp
  • Om du får reda på att ett brott begåtts, anmäl till polisen
  • Om du får reda på att ett barn far illa, anmäl till socialtjänsten

Ta en skärmdump av sidan och radera sedan kommentaren/konversationen. De sekretessbelagda uppgifterna ska sedan registreras i kommunens ärendesystem för handläggning.

Någonstans på ert sociala mediekonto ska det finnas information om att sekretessbelagda uppgifter inte är lämpliga i sociala medier alternativt att kontot länkar till www.nacka.se/socialamedier där detta framgår. Istället hänvisar vi till kommunens andra kontaktvägar.

Sidan uppdaterades: