Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vanliga frågor och svar om smarta lås

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om smarta lås – nyckelfri hemtjänst. Längst ner på sidan finns en film som visar hur smarta lås ser ut och fungerar.

Vad är ett smart lås och hur fungerar det?

SVAR: Det smarta låset är en låsenhet som monteras över det befintliga låset på insidan av din ytterdörr. Låset syns bara från insidan, så din bostadsdörr ser på utsidan ut som den gjorde innan installationen. Inget på dörrens utsida visar att dörren har ett smart lås monterat. Det smarta låset öppnas med en digital nyckel som finns i hemtjänstpersonalens tjänstetelefon. När personalen kommer hem till dig, så låser de upp dörren via sin tjänstetelefon. Du och dina anhöriga fortsätter att använda era nycklar som vanligt.

Hur öppnar jag min dörr efter installationen av det smarta låset?

SVAR: Du och dina anhöriga använder era nycklar som vanligt från utsidan. Det smarta låset syns inte från utsidan. Utifrån ser dörren ut precis som innan installationen. Inifrån bostaden vrids ett låsvred för att låsa och låsa upp. Vredet på ett smart lås är större än på ett vanligt lås, och kan därför vara lättare att använda.

Hur säker är smarta lås-tekniken?

SVAR: Tekniken är säkerhetsklassad enligt Stöldskyddsföreningen och är väl beprövad eftersom den används i hemtjänsten inom många andra svenska kommuner. Endast behörig hemtjänstpersonal kan öppna din dörr och de måste stå intill din dörr för att låset ska kunna öppnas. Försäkringsskyddet i din bostad påverkas inte och din hemförsäkring gäller precis som tidigare.

Kan jag tacka nej till smart lås?

SVAR: Du som är beviljad insats från Nacka kommun och normalt inte själv öppnar dörren för hemtjänsten behöver ha ett smart lås för att hemtjänstpersonalen ska kunna utföra insatsen. Vi och hemtjänsten uppmanar alla kunder att tacka ja till installation av ett smart lås. Syftet med det smarta låset är att det ska bli tryggare för dig som är hemtjänstkund.

När får jag ett smart lås?

SVAR: Nacka kommuns montör installerar löpande de smarta låsen i samarbete med hemtjänstföretagen. Du som hemtjänstkund får veta i god tid när det är dags för installationen i ditt hem.

Måste jag betala för det smarta låset?

SVAR: Nej, du behöver inte betala för ditt smarta lås. Nacka kommun står för allla kostnader, även montering av låset och återställning om låset ska tas bort och originallåset ska monteras tillbaka.

Hur lång tid tar installationen?

SVAR: Installationen tar normalt cirka 30 minuter och utförs av Nacka kommuns egen montör av smarta lås. Han monterar alla nya smarta lås och återställer lås vid behov.

Jag har larm och nattillsyn – hur fungerar det?

SVAR: Larm- och nattpatrullen kommer så småningom att kunna använda det smarta låset om du har det installerat. Exakt när i tiden detta blir aktuellt är ännu inte bestämt. Om du vill ha ett smart dörrlås pratar du med din hemtjänstanordnare.

Vad händer vid ett strömavbrott?

SVAR: Det smarta låsvredet drivs med ett batteri och påverkas därför inte av strömavbrott.

Vad händer om jag avslutar min hemtjänst eller flyttar?

SVAR: Nacka kommuns montör tar bort det smarta låset och återinstallerar ditt gamla låsvred. Du får tillbaka din reserv-nyckeluppsättning från hemtjänstanordnaren. Nycklarna har förvarats på ett säkert sätt hos natt- och larmpatrullen.

Mer information

Vill du eller din anhöriga prata med en handläggare om smarta lås?

SVAR: Kontakta kommunens växel på 08-718 80 00 och be att få prata med äldreenheten om smarta lås.

Är du hemtjänstanordnare och har frågor om smarta lås?

SVAR: Information till hemtjänstanordnare i Nacka om smarta lås finns här.

Sidan uppdaterades: