Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Ett rehabiliteringssamtal är ett möte mellan chefen och medarbetaren som syftar till att klargöra behovet av tillfällig anpassning eller rehabilitering samt inleda planering för återgång i arbete. Chefen ansvarar för att boka in ett rehabiliteringssamtal med medarbetaren.

Inför mötet bör chefen skicka information om rehabiliteringssamtalet till medarbetaren i form av en checklista. Detta görs antingen via e-post eller brev hem till medarbetaren utifrån överenskommelse.

Rehabiliteringssamtal ska genomföras då medarbetaren förväntas vara sjukskriven fler än 14 dagar eller själv begär det.

Rehabiliteringssamtalet ska genomföras omgående, inom ett par veckor efter insjuknande, En tidig planering av eventuella behov av tillfälliga anpassnings- eller rehabiliteringsåtgärder ökar möjligheterna till kortare sjukskrivning. En rehabiliteringsutredning görs i Adato.

Sedan 1 juli 2018 finns en bestämmelse att arbetsgivaren ska upprätta en plan för återgång i arbete. Detta ska göras för alla medarbetare vars arbetsförmåga har varit nedsatt under en period om 30 dagar och det kan antas att arbetsförmågan kommer att vara nedsatt under minst 60 dagar.
I dessa fall kan Försäkringskassan komma att efterfråga denna plan.

"Försäkringskassans blankett 7459 - Arbetsgivarens plan för återgång i arbete" finns som länk i Adato. För mer info om nya lagen läs mer på Försäkringskassans hemsida.

Du som chef ska omgående, vid förfrågan från Försäkringskassan, skicka över medarbetarens plan för återgång i arbete. Det är viktigt att du verkligen säkrar upp att det finns en plan för medarbetare som beräknas ha en nedsatt arbetsförmåga under minst 60 dagar och att denna fylls i /följs upp tillsammans med medarbetaren senast dag 30 i sjukperioden. Detta gäller både hel- och deltidssjukskrivningar. För mer information ta kontakt med din HR.

Uppgifter att ta ställning till i planen:

  • Anpassning av arbetssituationen
  • Annat arbete, tillfälligt eller permanent
  • Arbetstekniska hjälpmedel
  • Utbildning/omskolning
  • Andra arbetsplatsinriktade rehabiliteringsinsatser (t. ex. FHV)
  • Kontakt med arbetsplatsen under sjukskrivningstiden
  • Tider för olika insatser
  • Uppföljning av planen

I samband med bestämmelsen om Plan för återgång i arbete utvidgades också det arbetsplatsinriktade rehabiliteringsstödet som arbetsgivare kan söka. Från att tidigare ge bidrag till enbart köp av utredningar utvidgas stödet till att omfatta planering, genomförande och uppföljning av insatser.

"Rehabiliteringsutredningen" och "Arbetsgivarens plan för återgång i arbete" fylls i gemensamt av chefen och medarbetaren vid rehabiliteringsmötet. All dokumentation ska ske i Adato. Om medarbetaren frånsäger sig fackligt stöd ska detta dokumenteras.

Om rehabiliteringssamtalet resulterar i ett konstaterande av att arbetslivsinriktad rehabilitering för närvarande inte är aktuellt ska ett nytt möte bokas in för avstämning så snart det är möjligt.

Checklista för chefen (Word-dokument, 47 kB)
Checklista för medarbetaren (Word-dokument, 45 kB)

Sidan uppdaterades: