Du behöver vara klar över varför du skriver och till vem du vänder dig. Vad är syftet med texten? Vad ska läsaren veta eller göra efter att ha läst texten? Vilka förkunskaper har läsaren?
Med hjälp av en tydlig och överskådlig struktur får läsaren vägledning genom texten. Dela in texten i stycken, använd underrubriker och lyft fram viktig information, till exempel med hjälp av punktlistor.
Börja med den information som är viktigast för läsaren. Skriv det som är minst viktigt sist.
Skriv aldrig längre än nödvändigt och bara det som läsaren behöver veta. Skriv inte långa krångliga meningar och undvik onödigt långa ord. När du arbetar med längre texter, inled med en sammanfattning så att läsaren snabbt kan sätta sig in i vad texten handlar om.
Exempel: skriv om istället för avseende , mål istället för målsättning.
Skriv ord som läsaren känner igen. Använd inte svåra och ålderdomliga ord. Förklara när du måste använda svåra men nödvändiga ord, till exempel fackord.
Exempel: Skriv få istället för erhålla, betala istället för erlägga.
Låt huvudverbet komma tidigt i texten. Huvudverbet är det som talar om vad någon gör eller vad som händer i texten.
En text blir lättare att förstå om läsaren direkt ser vem eller vilka som står bakom huvudverbets handling.
Undvik att substantivera, alltså att göra om ord till substantiv.
Exempel: Skriv utbilda istället för genomföra en utbildning.
Textens utseende betyder mycket för att göra en text lättläst. Raderna får till exmpel inte vara för långa. Radavstånd, valet av teckensnitt och teckenstorlek har också betydelse för läsbarheten.
Har du korrekturläst din text? Man blir lätt blind för sin egen text, be en kollega kompisläsa.
Sidan uppdaterades: