Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Avgifter för livsmedelskontroll

Enligt lagstiftningen är kommunen skyldig att ta ut en avgift för den livsmedelskontroll som utförs. Grundprincipen är att varje verksamhet ska stå för de kostnader som den ger upphov till.

Avgift för registrering av en livsmedelsanläggning

Det kostar 3124 kronor att registrera en livsmedelsverksamhet. Avgiften ska täcka de kostnader kommunen har för handläggning av registreringen.

Avgift för utförd livsmedelskontroll

Hur stor avgiften är beror på det antal kontrolltimmar som en kontroll tar att utföra inklusive förarbete och efterarbete. En avgift tas ut i efterhand efter utförd kontroll.

Nacka kommun använder Livsmedelsverkets system för riskklassificering och beräkning av kontrollfrekvens.

Riskklassningsmodellen - så räknas mängden kontroll ut

Finansiering av offentlig livsmedelskontroll, information från Livsmedelsverket

Avgift för extra uppföljning

Avvikelser som uppmärksammas vid kontroll kan medföra att en extra uppföljning behöver göras för att se att avvikelserna åtgärdas. Den uppföljande kontrollen ingår inte i den normala kontrolltiden, vilket innebär att en extra avgift tas ut för uppföljningen. Hur stor avgiften för uppföljningen blir beror på hur lång tid tillsynen tar.

Timavgiften är för närvarande 1 562 kronor.

Reduktion av kontrollfrekvens genom god efterlevnad

En verksamhet som har konstaterad god efterlevnad av lagstiftningen kan få en sänkning av kontrollfrekvensen, så kallad reduktion. Det innebär att när en verksamhet visat på god efterlevnad när minst två planerade kontroller har genomförts i verksamheten så kommer de att få sin kontrollfrekvens reducerad. Kontrollfrekvens kommer då att sänkas till den som motsvarar närmast lägre riskklass för inriktningen. Reduktion genom god efterlevnad är däremot inte möjlig för företag som ursprungligen placerats i lägsta riskklass. Läs mer om detta i Livsmedelsverkets information om reduktion av kontrollfrekvens genom god efterlevnad.

Reduktion av kontrollfrekvens genom tredjepartscertifiering

En tredjepartscertifiering innebär att en oberoende tredje part kontrollerar, reviderar och utfärdar certifikat hos ett livsmedelsföretag. När väl ett livsmedelsföretag innehar en giltig tredjepartscertifiering sker således en reduktion av kontrollfrekvensen. Det innebär en sänkning av kontrollfrekvensen i ett steg till en lägre riskklass. Vad det betyder i praktiken för respektive verksamhet beror på dess inriktning och kontrollfrekvens innan reduktionen. Kontrollfrekvensen kan däremot inte bli lägre än den lägsta möjliga frekvensen i de olika inriktningarna. Läs mer om reduktion av kontrollfrekvens genom tredjepartscertifiering.

Efterhandsdebitering av livsmedelskontroller

Du som har en livsmedelsverksamhet i Nacka kommun fick tidigare en årlig kontrollavgift att betala i början på året. Från och med 2024 kommer all livsmedelskontroll i stället debiteras livsmedelsföretagaren efter att kontrollen utförts. Det du debiteras för är utöver tiden det tar att utföra kontrollen även kostnaderna för förberedelser, efterarbete och rapportskrivning. Värt att tänka på är att kontroller som tar lite tid på plats kan kräva mer tid i bedömningen efteråt. Exempel på sådana fall är granskning av märkning där kontrollen kan behöva följa upp och begära in mer uppgifter från verksamheten. Läs mer om Livsmedelsverkets riktvärden för kontrolltid.

Sidan uppdaterades: