När man ser en sopsaltad cykelbana bredvid en gångbana kan det ibland se ut som att gångbanan är bortglömd. Men så är det inte. Som regel sopsaltas alltid gångbanan om den går bredvid en sopsaltad cykelbana, medan fristående gångbanor oftast halkbekämpas med sand. Sanden ger omedelbar friktion och är ett säkert alternativ i snö- och halkbekämpningen, även då snö och is kan synas.
Fördelar med sandning på gångbanor
Sand används på gångbanor i de flesta fall eftersom de är trängre, kan ha nedtrampad och fastfrusen snö samt många gånger består av ojämna material som sten- och betongplattor, vilket gör sopsaltning svårare. Sand längs gångbanor är:
- Effektivt vid extrem kyla – motverkar halka i alla temperaturer.
- Snabb att sprida vid plötslig isbildning.
- Passande för alla typer av underlag, från asfalt till sten, cement och betong.
- Verksamt under lång tid och kräver färre insatser.
Sopsaltning på asfalterad gångbana
Gångbanor med asfalterad yta sopsaltas generellt när de går längs med en sopsaltad cykelbana, där då båda sopas i full bredd. Exempel på sådan gångbana finns längs Värmdövägen mellan Nacka Forum och Sickla industriväg.
Fördelar med sopsaltning på cykelbanor
Cykelbanor sopsaltas eftersom de är breda, jämna och har färre hinder, vilket gör metoden effektiv och säker. Snön packas inte lika hårt som på gångbanor, så den är lättare att sopa bort. De långa, sammanhängande sträckorna gör det samtidigt enkelt att planera genomföra sopsaltningsinsatser.
Tester visar även att sopsaltade cykelbanor har högre friktion för cykeldäck än sandade, då sanden kan riskera att fungera som rullgrus under cykelfärd.
Här syns våra sopsaltade cykelstråk på webbkartan.
Kombinationen ger högsta säkerhet
Olika metoder för halkbekämpning fungerar olika på olika platser och ingen metod fungerar perfekt i alla lägen. Därför använder vi både sopsaltning och sandning i kombination med varandra för att skapa trygga vintervägbanor för alla.
Var försiktig – det är halt på vintern!
Sidan uppdaterades: