Som huvudregel är det gemensamt personuppgiftsansvar mellan kommunstyrelsen och den nämnd i Nacka kommun som utför kamerabevakningen. I vissa fall kan det dock vara kommunstyrelsen som är ensamt personuppgiftsansvarig.
Nya kameraregler från den 1 april 2025
Från den 1 april 2025 gäller nya regler för kamerabevakning. Reglerna innebär i korthet följande:
- Kommuner behöver inte längre ansöka om tillstånd till kamerabevakning hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
- De som tidigare har behövt ansöka om tillstånd ska själva göra intresseavvägningen mellan bevakningsintresset och den enskildes intresse av att inte bli bevakad.
Varför görs kamerabevakning i Nacka kommun?
Nacka kommun arbetar aktivt för att skapa trygghet och säkerhet för kommunens invånare. Vid behov använder sig kommunen av kamerabevakning för att förebygga, upptäcka och hantera eventuella eller redan inträffade brott, ordningsstörningar och övriga situationer som påverkar tryggheten negativt samt för att minska skadegörelse, skydda egendom och minimera ekonomiska förluster.
Hur skyddas din integritet och hur görs intresseavvägning?
Kamerabevakning av personer innebär ett ingrepp i enskilds personliga integritet. Vid kamerabevakning ska alltid övervakningsintresset väga över integritetsintresset, vilket betyder att kommunen ska väga behovet och intressen mot det intrång i människors personliga integritet som kamerabevakningen innebär. Innan kommunen sätter upp kameror har vi övervägt olika förebyggande åtgärder såsom bättre belysning eller röjning av sly.
- Nacka kommun tillämpar kamerabevakning som ett kompletterande brottsförebyggande och trygghetsskapande verktyg vilket innebär att andra åtgärder ska prövas och/eller vidtas både före, under och efter införskaffandet av kamerabevakning.
- En förutsättning att bedriva kamerabevakning i Nacka kommun är att kunna tillgodose behovet av kamerabevakning för berättigade ändamål och samtidigt skydda fysiska personer mot otillbörligt intrång i den personliga integriteten vid sådan bevakning.
Vem är personuppgiftsansvarig för det som spelas in?
Personuppgiftsansvarig är kommunstyrelsen och natur- och trafiknämnden gemensamt.
Det berättigade intresset för kamerabevakningen är förebyggande av brottslig verksamhet, upptäcka och minska störande av allmän ordning, kontrollverksamhet samt förebyggande av olyckor.
Vilken informationsplikt har Nacka kommun?
På platser där vi har kamerabevakning är Nacka kommun skyldiga att informera om att platsen är kamerabevakad genom skyltning. Informationskravet, både enligt dataskyddsförordningen och kamerabevakningslagen innebär att den som kan bli föremål för kamerabevakningen ska få tydlig samt relevant information innan det bevakade området tillträds.
Vilka personuppgifter förekommer vid kamerabevakning?
Kamerabevakning omfattar behandling av personuppgifter, det vill säga bilder och video av personer som kan identifieras. Det kan också handla om andra personuppgifter som läses av i bild, exempelvis registreringsskyltar på bilar. Nacka kommuns kameror spelar endast in bildmaterial. Inspelningsmaterialet innehåller aldrig ljud.
Den lagliga grunden för personuppgiftshantering inom kamerabevakning i Nacka kommun utgörs av att behandlingen är nödvändig för att utföra uppgifter av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
Hur sker behandling av personuppgifter?
Nacka kommun respekterar din personliga integritet. Uppgifter om dig behandlas på ett säkert och korrekt sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Om du har frågor och synpunkter kring kommunens hantering av personuppgifter är du välkommen att kontakta Nacka kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@nacka.se eller via Nacka kommuns växel, 08-718 80 00.
Hur länge sparas inspelat bildmaterial?
Inspelat bildmaterial lagras i enlighet med vad som angetts i Nacka kommuns intresseavvägningar. Som längst lagras bildmaterial i 30 dagar. Att bildmaterialet ska kunna användas som bevismaterial i potentiella brottsutredningar är ett av flera kriterier som avgör lagringstiden.
Vem har tillgång till inspelningarna och hur behandlas de?
Dina personuppgifter är bara tillgängliga för personer som behöver dem för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Detta är ett fåtal utvalda personer på Nacka kommun.
Bildmaterial kan lämnas ut till brottsbekämpande myndigheter eller myndighet som ansvarar för räddningstjänst vid misstanke om brott.
Nacka kommun använder sig av personuppgiftsbiträden i form av leverantörer av kamerabevakningstjänster. De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner som har lämnat för behandlingen. Biträdet och de som agerar under biträdets ledning får vidare aldrig ta del av fler uppgifter än vad som krävs för utförande av den tjänst som avtalet omfattar. När personuppgifter ska behandlas av ett personuppgiftsbiträde upprättas ett så kallat personuppgiftsbiträdesavtal.
Vem kan se det som spelas in?
Videomaterial från kommunens kamerabevakning kan, när det är nödvändigt och enligt gällande lagstiftning, komma att lämnas ut till följande mottagare:
- Brottsbekämpande myndigheter, till exempel Polismyndigheten, vid misstanke om brott eller när materialet efterfrågas inom en brottsutredning.
- Åklagarmyndigheten, om materialet behövs som en del av en rättslig process.
Utlämnande sker alltid enligt kamerabevakningslagen, offentlighetsprincipen och dataskyddsförordningen (GDPR). Endast personer eller myndigheter som har laglig grund och behov av materialet får ta del av det.
Förekommer automatiskt beslutsfattande och överföring till tredjeland?
Automatiskt beslutsfattande förekommer inte. Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU/EES.
Hur ser dina rättigheter ut enligt GDPR?
När Nacka kommun kamerabevakar behandlas personuppgifter. Det innebär att du enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har ett antal rättigheter som du kan läsa mer om här: Behandling av personuppgifter, GDPR | Nacka kommun
Har du ett klagomål eller en synpunkt på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna. Är du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du Nacka kommuns dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@nacka.se eller via Nacka kommuns växel, 08-718 80 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur Nacka kommun behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, besök www.imy.se (Integritetsskyddsmyndigheten IMY).
Hur begär jag ut bilder, filmer och andra allmänna handlingar?
Om du vill begära ut bilder från kamerabevakningen skickar du din begäran till:
- E-post: registrator@nacka.se
Ange gärna vilken plats, tidpunkt och typ av material din begäran gäller. Vid begäran som rör dina egna personuppgifter kan vi behöva säkerställa din identitet innan vi lämnar ut material.
Vart vänder jag mig med frågor om kamerabevakning?
Om du har frågor gällande kamerabevakning på allmän plats är du välkommen att kontakta Nacka kommun:
- Telefon: 08-718 80 00
- E-post: info@nacka.se
Har du frågor om kamerabevakning inom skolan, vänligen kontakta rektorn på den aktuella grundskolan eller gymnasieskolan.
Var kommer kamerorna att sitta?
Så snart kamerorna monteras kommer vi löpande att publicera information på den här webbsidan. Montering inleds under december 2025.
Sidan uppdaterades: