Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Rutin för direktupphandlingar

  1. Grundregler

    Direktupphandling är en upphandling som får användas om värdet på inköpet uppgår till högst 586 907 kronor exklusive mervärdeskatt, men inklusive options- och förlängningsklausuler.

    a) Det är kommunens samlade behov, det vill säga hela kommunens inköp av samma slag som ligger till grund för bedömningen om beloppsgränsen för direktupphandling överskrids, inte en enskild nämnds eller enhets behov.

    Om det är ett återkommande behov under flera år ska det samlade behovet över tiden räknas samman. Se inköpsenhetens checklista för direktupphandlingar. (PDF-dokument, 193 kB)

    b) Kontrollera i nämndens delegationsordning delegat för en direktupphandling som berör en kommunal enhet respektive delegat för en direktupphandling som berör flera kommunala enheter. Exempelvis är det olika delegater för detta i kommunstyrelsens delegationsordning.

    c) Om bedömningen enligt p.1.a. innebär att direktupphandling kan göras och värdet av upphandlingen är mellan 100 000 kr och 586 907 kr ska minst tre leverantörer tillfrågas och upphandlingen ska dokumenteras.

  2. Lagen om offentlig upphandling

    I likhet med andra upphandlingar ska de grundläggande principerna i lagen om offentlig upphandling det vill säga likabehandling, proportionalitet, transparens, icke-diskriminering samt ömsesidigt erkännande efterlevas. För mer information om dessa principer se Upphandlingsmyndigheten

  3. Synnerliga skäl

    Direktupphandling kan därutöver användas om det finns synnerliga skäl eller om kriterierna för att tillämpa ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering är uppfyllda. Tolkningen om tillämpligheten är i dessa fall är mycket restriktiv och det är kommunen som har bevisbördan för att sådana skäl föreligger.

  4. Kontakta inköpsenheten för en bedömning

    Inköpsenheten hjälper till med bedömning om det föreligger förutsättningar att direktupphandla.

  5. Dokumentation

    För att fullgöra dokumentationsplikten ska upphandlingen registreras:

    a) antingen genom att annonseras i Kommers.

    b) eller i Nackas blankett för dokumentation direktupphandlingar.

  6. Registrering och diarieföring

    Enligt inköpsenhetens antagna informationshanteringsplan ska alla direktupphandlingar och alla anbud:

    a) registreras i Kommers.

    b) diarieföras i Platina.

Sidan uppdaterades: