På Nacka.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor.
Här nedan hittar du riktlinjer för att skapa ett nytt konto i sociala medier. Tänk på att ni även kan använda er av kommunens övergripande konton på Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter och Youtube för att nå ut. Kontakta gärna kommunikation@nacka.se så hjälper vi er vidare.
Det bör finnas ett uppdrag från chefen för att en anställd inom Nacka kommun ska kunna använda sociala medier i tjänsten. Med detta beslut klargörs att personen använder sociala medier som anställd och inte som privatperson.
Administratör ska om möjligt vara ett Nacka kommun-konto och ej medarbetarens privata konto. Kontot måste dock på något sätt vara kopplat till ett Nacka kommun-konto, exempelvis via en funktionsbrevlåda. Alternativt ska kommunikationsenheten ha tillgång till användarnamn, e-post och lösenord. Det här för att minska risken för konton som glöms bort och för att snabbt kunna hjälpa till vid händelse av kris.
Det ska finnas ett tydligt syfte med kontot, syftet ska beskrivas på sidan.
En person i verksamheten ska ha ansvar för att dagligen (vardagar) gå in och granska så att kommenteringsregler följs. Kommenteringsreglerna finns här
Det ska finnas en arbetsordning på enheten för hur kontot ska kunna skötas vid kriser, då informationsbehovet från allmänheten är större än vanligt. Vid kris kan även kommunikationsenheten hjälpa till.
Det ska tydligt framgå att det är ett konto som tillhör Nacka kommun.
Bilder som publiceras på kontot ska följa Nacka kommuns grafiska profil vad gäller till exempel text och annan grafik. Den grafiska manualen hittar du här