Hoppa till innehåll

På Nacka.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies

Färdtjänst

Färdtjänst innebär att du som har en funktionsnedsättning som påverkar dina möjligheter att resa kollektivt under minst tre månader kan få hjälp med ett anpassat ressätt. Den totala månadskostnaden är aldrig högre än för ett månadskort med SL.
  1. Att förbereda innan du ansöker

    Du behöver ett läkarintyg som styrker din ansökan.
    Läs här om vilka krav som gäller för att du ska bevlijas färdtjänst.

  2. Skicka läkarintyget till Nacka kommun

    Nacka kommun
    Administrativa serviceenheten (färdtjänst)
    131 81 NACKA

    När vi har fått ditt läkarintyg kontaktar vi dig för ett möte inom 4 veckor

  3. Personligt möte med färdtjänsthandläggare

    Mötet med färdtjänsthandläggaren tar max 60 minuter. Under mötet kommer vi samtala om dina behov. Vi kommer också se till att alla handlingar som behövs för ansökan är kompletta, och vi fotograferar dig (ett foto behövs på färdtjänstkortet).

  4. Vad händer efter mötet?

    Färdjänsthandläggaren skickar in ett underlag till Färdtjänsten (landstinget), som fattar beslut om du ska få färdtjänst och hur länge.

  5. Hur får du ditt färdtjänstkort

    När Färdtjänsten ger bifall, alltså beviljar dig färdtjänst, får du ett brev hem med ditt färdtjänstkort och all praktisk information du behöver.

  6. Om du får avslag

    Om Färdtjänsten avslår din ansökan så får du information om det i ett brev. I brevet finns information om hur du överklagar beslutet.

  7. Om dina behov ändras

    Om du har fått tillstånd för färdtjänst och dina behov ändras, så att du till till exempel måste sitta i framsätet eller behöver specialfordon/rullstosltaxi, så bokar du ett möte med färdtjänsthandläggare. Antingen använder du bokningslänken nedan, eller så kontaktar du kommunens färdtjänsthandläggare på telefon eller mejl.

    Du som har permobil/elmoped behöver inte kontakta kommunen för en utredning. Du behöver endast skicka in det registreringsbevis som du har fått från Hjälpmedelscentralen till Färdtjänsten på landstinget.

    Vid avslag kan du kontakta kommunen för att få hjälp att skriva en överklagan.

    Boka möte med färdtjänsthandläggare här

Mer information

HANDLÄGGNINGSTID

Den maximala handläggningstiden på kommunen är tre månader från den dagen då läkare skrivit under läkarintyget. Färdtjänstens handläggningstid efter att de har fått in kommunens underlag varierar.

NÄR DITT TILLSTÅND GÅR UT

Innan ditt tillstånd går ut måste du göra en ny ansökan om färdtjänst.

LÄS MER OM FÄRDTJÄNST

https://fardtjansten.sll.se/sv/fardtjanstresor/

HAR DU FRÅGOR?

Vid frågor om färdtjänst ring Färdtjänsten (landstinget) 08-720 80 80 eller mejla registrator.fardtjanst@sll.se
Telefontider helgfri vardag klockan 07.00 - 20.00

Vid övriga frågor till kommunen kan du mejla fardtjansthandlaggare@nacka.se eller ringa 08-718 80 00.

I denna folder (PDF-dokument, 1,8 MB) finns information om vad som gäller för att du ska ha rätt till färdtjänst.

Sidan uppdaterades:

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.