Om serviser och anslutningar
Kommer elen att vara avstängd under arbetet?
Ja, vid vissa moment behöver vi stänga av elen en kortare tid, oftast några timmar. Du får alltid information i förväg så att du kan planera.
Behöver jag som fastighetsägare förbereda något?
I de flesta fall behöver du inte göra något. Om vi behöver din hjälp, till exempel tillträde till tomten eller grävning, hör vi av oss i god tid.
Byts min nuvarande servis ut och kostar det mig något?
Ja, i många fall byter vi ut servisen för att anpassa den till det nya kabelnätet. När det ingår i projektet står vi för kostnaden. Om du vill flytta, förstärka eller göra andra ändringar själv kan det däremot tillkomma en extra kostnad för dig. Läs mer om servisändring här.
Kan jag bestämma var servisen ska anslutas på huset?
Vi försöker alltid ta hänsyn till dina önskemål, men vi måste följa gällande regler och säkerhetskrav. Tillsammans hittar vi en lösning som är både praktisk och säker. Läs mer om servisändring här.
Behöver jag uppgradera min huvudsäkring eller servisledning?
Nej, du kan behålla din nuvarande säkring. Men om du planerar större elbehov (t.ex. elbilsladdare eller elvärme) kan det vara klokt att säkra upp redan nu eller beställa ett större abonnemang. Det är även möjligt att få en större servisledning, men då kan en extra kostnad tillkomma. Som standard förlägger vi en 50 mm² kabel från kabelskåpet till tomtgränsen. Läs mer om servisändring här.
Om kostnader
Vad kostar en ny servis i samband med projektet?
När vi byter servisen som en del av projektet står vi för kostnaden. Om du vill göra förändringar utöver standardutförandet, som längre servis eller flytt av mätarskåp, får du själv stå för kostnaden. Läs mer om servisändring här.
Vad ingår i nätbolagets arbete och vad bekostar jag själv?
Vi ansvarar för arbetet fram till din fastighetsgräns. På tomten ansvarar du för grävning, kanalisation och mätarskåpet. Som befintlig kund kan du hämta gratis kabelskyddsrör hos oss (gula, slät insida, minst 75 mm i diameter). Nya kunder vid exempelvis nybyggnation får köpa rören själva. Mer information hittar du här.
Om ansvar och utförande
Vem ansvarar för kabeln fram till fastigheten och på tomten?
Vi som nätbolag ansvarar för kabeln fram till mätarskåpet. Som fastighetsägare ansvarar du för grävning/kanalisation på din tomt samt för mätarskåpet.
Måste jag anlita en elektriker?
Vi sköter allt arbete fram till fastigheten. För arbeten på din tomt eller inne i huset, som att flytta mätarskåpet eller utöka din installation, behöver du anlita en behörig elektriker.
Om framtida förändringar
Kan jag få en extra servis, t.ex. till garage eller uthus?
Ja, det är möjligt men räknas som en ny anslutning och innebär en kostnad. Läs mer om nyanslutning här.
Vad händer om jag vill säkra upp min anläggning i framtiden?
Då gör du en ansökan till oss. Vi ser över om din befintliga servis räcker eller om den behöver uppgraderas. En uppgradering innebär en kostnad, men vi hjälper dig hela vägen. Läs mer om servisändring här.
Sidan uppdaterades: