Hoppa till innehåll

I Nacka kommun delas cykelvägnätet in i tre kategorier; regionala cykelstråk, huvudcykelstråk och övrigt cykelvägnät.

Cykelvägnät.jpg

Typ

Total längd kilometer

Regionala cykelstråk 37
Regionala cykelstråk
i blandtrafik
5
Huvudcykelstråk 24
Huvudcykelstråk i blandtrafik 4
Övrigt cykelvägnät 134
Total 204

Regionala cykelstråk

Regionala cykelstråk ska ha en högre standard än det övriga cykelvägnätet och utformningen ska medföra att en hastighet på 30 km/h ska kunna hållas. Längs de regionala stråken ställs även högre krav på drift- och underhållsinsatser såsom snöröjning och halkbekämpning på vinterhalvåret, samt sandupptagning och sopning på sommarhalvåret.

Huvudcykelstråk

Huvudcykelstråken sammankopplar olika delar inom kommunen och fungerar som uppsamlingsgator. Grundprincipen är att hastigheterna är något lägre samt att omkörning mer sällan förekommer, vilket medför en viss skillnad i utformning.

Övriga cykelvägnät

Det övriga cykelvägnätet utgör resterande delar av cykelvägnätet i Nacka. Det kan vara cykelvägar inom bostadsområden, cykelvägar vid skolor eller länkar till och från det regionala stråket eller huvudcykelstråket.

Drift och underhåll av cykelinfrastrukturen

I Nacka har kommunen ett stort ansvar för drift och underhåll av cykelvägarna samt cykelanordningar som till exempel cykelparkeringar. Trafikverket, vägföreningar, fastighetsägare, samfälligheter och andra privata väghållare har också ett ansvar för sin cykelinfrastruktur.

Idag åtgärdas en stor del av det löpande underhållsarbetet såsom ojämn beläggning efter inrapportering från de som bor och vistas i Nacka. Samtidigt görs ett systematiskt arbete med återkommande tillsyn och inspektion av cykelvägarna.

Vår

Under våren när det har hunnit bli plusgrader dygnet runt sker sandupptagningen. Lös sand och grus är förutom en trafikfara även en fråga om komfort och framkomlighet för cyklister.

Sommar och höst

Under sommaren sopas cykelvägarna efter behov och detsamma gäller för trafikfarlig växtlighet. Det regionala cykelstråket prioriteras och så fort det uppstår skador på cykelvägen åtgärdas de med högsta prioritet. På hösten under lövfällningssäsongen sopas cykelvägnätet, då löv på cykelvägen leder till halkrisk och risk för olyckor.

Vinter

Cyklister är känsligare än bilister för ojämn beläggning och halt underlag. Att cykla i snömodd är betydligt jobbigare vilket leder till längre restider samtidigt som risken för singelolyckor ökar vid halt underlag. Därför är det viktigt med god vinterväghållning för att ge goda förutsättningar för ett ökat vintercyklande.

I Nacka snöröjs och sopsaltas hela det regionala cykelstråket och delar av huvudcykelstråket. Sopsaltning innebär att snö och is sopas bort och därefter sprids en saltblandning som motverkar att ny is bildas. Utöver detta snöröjs och sandas resterande cykelvägar.

Sidan uppdaterades: