1. Fortsatt utbyggnad av Nackas cykelvägnät
De planlagda förbättringarna delas upp i primärt tre kategorier:
- nya cykelvägar
- förbättrade cykelvägar
- förbindelser som bör stärkas
Prioriteringar inom insatsområde
- Cykelvägnätet ska vara sammanhängande i kommunen.
- Cykelvägnätet ska ha fullgod standard i enlighet med rådande riktlinjer.
- Konfliktpunkter ska minimeras mellan oskyddade trafikanter.
- Inom ramen för stadsbyggnadsprojektens planprocess ska tillräckligt utrymme för god cykelinfrastruktur tillskapas.
- Vid ny- eller ombyggnation av bostäder, skolor och verksamheter ska det nya cykelvägnätet anslutas till det befintliga cykelvägnätet.
- Cykelvägar vid skolor, förskolor och idrottsplatser ska prioriteras för enkel och säker framkomlighet med cykel för barn och unga.
- Cykelöverfarter ska finnas utmed de regionala cykelstråken och andra prioriterade cykelstråk.
2. God drift och underhåll av cykelvägnätet.
Nacka kommun ska erbjuda bekväm, trygg och säker cykling året om för sina invånare och besökare. Snö, grus, löv och ojämnheter är vanliga orsaker till singelolyckor. Utöver de åtgärder som redan utförs på cykelvägarna fokuserar Nacka på mindre och mer platsspecifika insatser för snöröjning av gång- och cykelvägar, vilket möjliggör snabbare och mer träffsäker drifthantering.
Prioriteringar inom insatsområde
- Lämpliga drift- och underhållsåtgärder ska prioriteras för att minska risken för singelolyckor.
- Det ska vara säkert och framkomligt att cykla på kommunens cykelvägnät oberoende av väglag och årstid.
- Regionala cykelstråken och andra prioriterade cykelstråk ska sopsaltas.
- AI ska användas för löpande besiktning av cykelvägnätet.
3. Fortsatt satsning på säker och tillgängligcykelparkering
Varje cykelresa börjar och slutar med en parkerad cykel. Cykelparkeringar är således en viktig del av cykelinfrastrukturen och betydelsefull för att hela cykelresan ska bli en positiv upplevelse. Närhet till målpunkt, stöldsäkerhet, väderskydd, kapacitet och trygghet är några av aspekterna som bör tillgodoses vid tillskapandet av välfungerande cykelparkeringar. Det ska kännas tryggt och säkert att parkera sin cykel oavsett plats i kommunen.
Prioriteringar inom insatsområde
- Cykelparkeringar ska följa kommunens utformningskrav.
- Tillräcklig antal cykelparkeringar ska vara tillgängliga och finnas över hela kommunen.
- Vid planering av ny bebyggelse ska Nacka kommuns parkeringstal för cykel följas.
- Cykelgarage ska finnas vid strategiska knutpunkter som tunnelbaneuppgångar.
4. Utbyggt system med vägvisning
Cykelvägvisningen i Nacka ska vara tydlig, lättförståelig och av god standard. Det är viktigt att skyltar hålls i gott skick, klottersaneras och byts ut vid behov. Målet är att vägvisningen för cykel ska vara minst lika självklar som vägvisningen för biltrafiken.
Prioriteringar inom insatsområde
- Cykelvägvisning till målpunkter ska vara tydlig och fullständig över hela kommunen.
- De regionala cykelstråken ska utformas med ett tydligt gestaltningskoncept.
- Under trafikomläggningar ska cykelvägvisningen vara tydlig.
Bild: Exempel på vägvisningsskyltar
5. Underlätta etablering av hyrcykeltjänster och underhållstjänster
Kommunen ska arbeta för att cyklister ska ha god tillgång till servicetjänster i hela kommunen. Servicetjänster är exempelvis underhållstjänster i form av cykelpumpar och cykelservicestationer, men det kan även vara hyrcykelstjänster i form av lånecykelsystem.
Prioriteringar inom insatsområde
- Hyrcykeltjänster och underhållstjänster ska uppmuntras vid nybyggnation.
- Kommunala verksamheter ska erbjuda hyrcykeltjänster och underhållstjänster.
- Cykelservice i form av cykelvårdsstationer ska vara möjlig i Nacka.
- Cykelpumpar ska finnas tillgängliga i varje kommundel samt större målpunkter längs med regionala cykelstråken och andra prioriterade cykelstråk.
- Cykeltrafiken ska kontinuerlig mätas utmed prioriterade stråk.
6. Kommunikation, beteendepåverkande projekt och stimulansåtgärder som får fler att cykla mer
Kommunikationsinsatser
För att lyfta cyklingens betydelse och öka intresset för cykelfrågor, är kommunikation och marknadsföring avgörande faktorer.
Beteendepåverkande projekt
Nacka arbetar sedan många år med beteendepåverkande projekt, för att öka medborgarnas aktiva och hållbara transporter till arbete och skola. Det rör sig om projekt riktade till skolbarn och deras föräldrar om fördelarna med att gå, cykla och åka kollektivt till skolan, insatser för att få fler att cykla året om och aktiviteter för att uppmuntra fler målgrupper att börja cykla och cykla mer.
Prioriteringar inom insatsområde
- Medborgare ska nås av information om förbättringar i cykelvägnätet eller ambitionshöjningar kring drift och underhåll.
- Projekt riktat till skolbarn och deras föräldrar kopplat till fördelarna med att cykla till skolan ska genomföras årligen.
- Projekt och satsningar för att främja vintercykling ska genomföras årligen.
- Insatser för att uppmuntra fler målgrupper att börja cykla och cykla mer ska genomföras årligen.
7. Vid byggarbeten ska cykeltrafiken prioriteras och ledas igenom på ett gent, tryggt och säkert sätt
Bostadsbebyggelsen och de stora infrastrukturprojekten som pågår har en betydande påverkan på cykeltrafiken. Stadsutvecklingen innebär på sikt förbättrade möjligheter för cyklister men kan under genomförandet påverka cyklisters framkomlighet under byggtiden.
Prioriteringar inom insatsområde
- Vid bedömning av framtagna trafikanordningsplaner ska cyklisters framkomlighet prioriteras.
- Kommunens krav för omledning av cykel under byggtid ska följas och samordnas mellan byggprojekten.
- Påverkan på kommunens cykelvägnät under byggtid ska regelbundet följas upp.
- Regionens riktlinjer för omledning av regionala cykelstråk ska följas.
Inom ramen för respektive insatsområde har prioriterade insatser tagits fram och redovisas i cykelstrategin (PDF-dokument, 11,7 MB).
Prioriteringar inom insatsområde
- Cykelvägnätet ska vara sammanhängande i kommunen.
- Cykelvägnätet ska ha fullgod standard i enlighet med rådande riktlinjer.
- Konfliktpunkter ska minimeras mellan oskyddade trafikanter.
- Inom ramen för stadsbyggnadsprojektens planprocess ska tillräckligt utrymme för god cykelinfrastruktur tillskapas.
- Vid ny- eller ombyggnation av bostäder, skolor och verksamheter ska det nya cykelvägnätet anslutas till det befintliga cykelvägnätet.
- Cykelvägar vid skolor, förskolor och idrottsplatser ska prioriteras för enkel och säker framkomlighet med cykel för barn och unga.
- Cykelöverfarter ska finnas utmed de regionala cykelstråken och andra prioriterade cykelstråk.
Översiktskarta av det befintliga cykelvägnätet samt föreslagna åtgärder
Identifierade förbättringsområden per kommunområde
Sicklaön
- Förbättring av gång- och cykelvägen längs med Kvarnholmsvägen
- Färdigställandet av cykelfält genom centrala Kvarnholmen.
- Strandpromenad längs med Kvarnholmskajen.
- Gång- och cykelbro mellan Henriksdalsberget och Sickla.
- Sicklastråket.
- Gång- och cykelbro vid Hammarbybacken.
- Förbättring av cykelstråket längs med Gillevägen.
- Förbättring av cykelstråket längs med västra delen av Järlaleden.
- Förbättring av cykelstråket längs med östra delen av Järlaleden.
- Förbättring av cykelstråket längs med Järla bro.
- Cykelstråk längs med Planiavägen.
- Cykelförbindelse mellan Svindersvik och Järla sjö.
- Förbättrad cykelväg längs med Värmdövägen.
- Förbättra förbindelsen i korsningen Vikdalsvägen/Värmdövägen.
- Cykelväg längs med Birkavägen.
- Cykelväg i Ryssbergen.
- Förbättrade cykelförbindelser i Nacka C.
- Cykelväg längs med Griffelvägen.
- Cykelvägar längs med Augustendalsvägen.
- Cykelförbindelse Augustendalsvägen till båtbryggan Nacka strand.
- Cykelväg längs med Lokomobilvägen.
- Cykelväg längs med Skönviksvägen till Bergs gård.
- Förbättring och utbyggnation av cykelväg längs med Utskogsvägen.
- Cykelförbindelse intill Ektorpsvägen och Nyckelvikens naturreservat.
- Stärka förbindelsen mellan de regionala stråken genom Saltsjö-Duvnäs.
- Stärka cykelförbindelsen genom Hästhagen.
- Stärka cykelförbindelsen genom Storängen.
- Stärka cykelförbindelsen längs med Saltsjöbadsvägen.
Älta
- Förbättring av Ältastråket.
- Cykelförbindelse genom Kolarängen.
- Cykelvägar i Älta centrum.
- Cykelförbindelse längs med Evalundsvägen.
- Cykelförbindelse till Erstaviks naturområde.
Boo
- Cykelväg längs med Ormingeringen och Skarpövägen.
- Cykelväg längs med Mensättravägen.
- Förbättring av cykelvägen längs med Telegrafvägen och Skarpövägen.
- Förbättring av cykelvägen längs med Hasseluddsvägen.
- Förbättring av cykelvägen längs med Lövbergavägen och Kummelnäsvägen.
- Cykelförbindelse mot Skarpnäs naturreservat.
- Cykelväg vid Orminge trafikplats.
- Förbättring av cykelvägen längs med Korsbergavägen.
- Förbättring av cykelväg i Eknäs.
- Förbättring av cykelvägen längs med Sockenvägen.
- Cykelvägar i Sydöstra Boo.
- Cykelväg längs med Lagnövägen.
Fisksätra och Saltsjöbaden
- Cykelväg längs med Saltsjöbadsvägen.
- Cykelförbindelse över Baggenstäket mellan Boo och Saltsjöbaden.
- Cykelväg längs med Fisksätraringen.
- Cykelförbindelse till Saltsjöbadenstråket.
- Förbättring av cykelvägen mellan Saltsjöbaden centrum och Tippen station.
- Cykelväg längs med Ringvägen.
- Cykelförbindelse till Älgö
Sidan uppdaterades: