Svar:
Om du får kännedom om att en medarbetare konsekvent uttrycker sig nedvärderande om arbetskamrater, behöver du klargöra för medarbetaren att det är ett oacceptabelt beteende. Förtydligande om detta finns i personalpolicyn och i lagstiftning om diskriminering.
Svar:
Du bör ha ett samtal med medarbetaren där du tydliggör att det är ett oacceptabelt beteende. Du kan hänvisa till IT-policy och informera om vilka skyldigheter och rättigheter som ingår i din anställning.
Svar:
En av dina medarbetare kommer till jobbet och är rejält förkyld. Du föreslår att han ska sjukskriva sig. Medarbetaren svarar att det inte är möjligt för då räcker inte pengarna till månadens alla utgifter.
Du kan inte tvinga medarbetaren att sjukskriva sig. Rekommendera att han kan kontakta Personalstöd för att få stöd i form av samtal och ekonomisk rådgivning men av hänsyn till sina kollegor bör vara hemma och kurera sig.
Svar:
När du tar upp frågan så börjar personen gråta och säger att det inte är så lätt att vara ensamstående och att hon behöver psykologiskt stöd.
Du bör prata med medarbetarbetaren och uppmuntra till att kontakta Personalstöd. Boka gärna in ett uppföljningsmöte för att se till att det sker en positiv förändring.
Svar:
I detta fall tycker du att personen helt saknar ledaregenskaper och skulle vara direkt olämplig som chef. Vad säger du?
Det är viktigt att du som chef har en bra kommunikation med medarbetaren om dennes kompetens och framtida utvecklingsmöjligheter. Detta kan dokumenteras i en tydlig handlingsplan vid tex utvecklingssamtalen.
Sidan uppdaterades: