En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident där personuppgifter här:
En personuppgiftsincident kan leda till att en person förlorar kontrollen över sina uppgifter eller en individs rättigheter inskränks som i sin tur kan resultera i exempelvis diskriminering, identitetstöld, finansiell förlust, brott mot sekretess eller tystnadsplikt. Syftet med att rapportera och anmäla incidenter är att förhindra skada för den enskilda och förbättra skyddet för enskildas personuppgifter så att en incident inte upprepas.
Personuppgiftsincidenter rapporteras när medarbetare eller personuppgiftsbiträde (leverantör)
Alla personuppgiftsincidenter ska rapporteras så snart som möjligt efter upptäckt. Det gäller även om incidenten hunnit bli åtgärdad.
Nacka kommun ska enligt lag anmäla vissa typer av incidenter till Integritetskyddsmyndigheten (IMY). Medarbetaren/personuppgiftsbiträdet rapporterar incidenten i ovanstående e-tjänst, sedan fördelas incidenten till ansvarig enhet. Eventuell anmälan av incidenten till IMY ska ske inom 72 timmar från det att den upptäckts.
Sidan uppdaterades: