Använd verktyget när du ska kommunicera med någon runt känsliga, extra skyddsvärda och eventuellt sekretessbelagda uppgifter. Då minskar risken att uppgifterna hamnar på villovägar, och skyddet för den du kommunicerar med ökar.
Precis som vid all användning av personuppgifter måste det även vid säkra meddelanden finnas ett tydligt ändamål för behandlingen och en laglig grund (det vill säga stöd i lagen, till exempel myndighetsutövning) alternativt ett samtycke.
När du läst e-postmeddelandet måste du bedöma hur personuppgifterna ska behandlas och vilket rättsligt stöd du har för den fortsatta behandlingen. Personuppgifter som du får fortsätta att behandla i exempelvis ett ärendehanteringssystem bör du överföra dit. Radera därefter meddelandet.
Läs om verktyget och hur du använder det i denna användarinstruktion. (PDF-dokument, 1,2 MB)
Om din enhet ska använda er funktionsadress i Säkra meddelanden behöver ni registrera adressen och vilka användare som ska vara kopplade till den. Läs mer om detta här i denna nyhet
Nej, alla som har ett Nackakonto är registrerade som användare av Säkra meddelanden och därför behövs inget personnummer för att skicka internt.
För att skicka meddelande till en person som inte använt tjänsten innan så behöver du dennes personnummer, detta för att säkerställa att det verkligen är rätt person som läser meddelandet. Du skapar ett meddelande och när du ska skicka detta ombeds du att ange personnummer på mottagaren.
Mottagaren får ett mail med information och en länk att klicka på.
Om du skickar meddelandet till en extern mottagare för första gången är det bra om du talar om för personen att det säkra meddelandet är från dig och att länken är trygg.
Själva meddelandet kan du spara som pdf. Eventuella bilagor laddar du ner som vanligt.
För att hanteringen av känslig information i säkra meddelanden ska bli säker är det viktigt hur du hanterar information både innan du ska skicka information och när du får information i säkra meddelanden.
Om du temporärt behöver mellanlagra information mellan säkra meddelanden och någon annan säker lagringsplats (ex. verksamhetssystem) i samband med användning av säkra meddelanden:
Ytterligare läsning: ”lagringsalternativ – guide” och ”Guide säker e-posthantering”:
https://www.nacka.se/medarbetare/digitalisering/informationssakerhet/guider-och-mallar-for-informationssakerhet/
I nuläget kan medborgaren/företaget endast svara på mejl från Nacka kommun, inte initiera en ny dialog.
Sidan uppdaterades: