Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Så utvecklar vi nya e-tjänster

Läs om hur du går till väga om din verksamhet vill utveckla en e-tjänst.

Vilket verktyg använder vi?

Vi har köpt in en e-tjänsteplattform som heter Abou. Abou är en plattform som används av många kommuner. En stor fördel med Abou är att du enkelt kan importera en e-tjänst till Nackas miljö som en annan kommun har utvecklat. På detta vis kan vi enkelt och snabbt publicera e-tjänster utan stor insats.

Tänk igenom före beställning

Innan vi kan bygga den enkla e-tjänsten är det viktigt att verksamheten tänker igenom ett antal saker:

  • Hur utförs tjänsten idag och vilka svårigheter finns i processen? Kanske behöver ni ändra något i ert interna arbetssätt för att e-tjänsten ska få maximal effekt?
  • Vilken är målgruppen och vilka särskilda förutsättningar har de?
  • Hur kan vi göra förfarandet så enkelt som möjligt för målgruppen?
  • Vilken information måste vi hämta in för att kunna ta beslut kring tjänsten?
  • Finns det redan en färdig mall för e-tjänsten i Abou? Här kan du se vilket utbud som finns: Provrummet (sokigohosting.com)

Så beställer du en enkel e-tjänst

När ni inom verksamheten har gjort en analys baserat på frågorna ovan är ni redo att kontakta teamet som hjälper er med framtagandet av er e-tjänst. Mejla digitaliseringsenheten@nacka.se så återkommer vi med förslag på ett första möte.

Förvaltning av e-tjänster

Har din verksamhet redan en e-tjänst i Abou? Då ska du använda formuläret nedan för att anmäla om något inte fungerar eller om ni behöver göra en ändring i e-tjänsten.

Formulär för felrapportering och ändring av e-tjänster

Sidan uppdaterades: