Vad?
I oktober 2021 beslutade kommunstyrelsen att tilldela medel från Framtidsfonderna till projektet ” Ett modernt kundval”. Projektet innebar att vidareutveckla vår kundvalstjänst Jämföraren, med särskilt fokus på hållbarhet, miljö, kvalitet och kundnöjdhet. Genom en samlad satsning på både teknik och arbetssätt har vi skapat en lösning som stärker både kundernas självständighet och kommunens effektivitet.
För att säkerställa att Jämföraren kan hålla hög kvalitet över tid ersattes också det tidigare omoderna och ineffektiva arbetssättet. Idag arbetar vi i ett nytt publiceringsverktyg för administratörer, vilket sparar tid, sänker kostnader och förenklar granskning och uppdatering av information. Genom lösningen kan vi nu publicera förändringar i realtid – en förbättring som minskat väntetiden från ett dygn till några sekunder och frigjort cirka femton minuter arbetstid per uppdatering.
Varför?
Nacka strävar efter att erbjuda ett modernt och ändamålsenligt verktyg som speglar vår ambition att vara bäst på att vara kommun. Jämföraren är en viktig del av detta, både för våra medborgare som vill kunna göra välgrundade val mellan olika anordnare och för de verksamheter som vill kunna presentera aktuell och korrekt information.
För användarna har vi skapat en lösning där det är enkelt att jämföra alternativ via en interaktiv karta och flexibel filtrering. För våra administratörer har vi minskat den administrativa bördan och skapat förutsättningar för en snabb, kvalitetssäkrad och rättssäker hantering av informationen. Det minskade behovet av konsultstöd bidrar också till våra övergripande mål om bästa utveckling för alla och maximal nytta för varje skattekrona.
Hur?
Vi har genomfört en omfattande modernisering av Jämföraren – både vad gäller gränssnittet för medborgare och anordnare och i administrationsgränssnittet samt den tekniska grundstrukturen.
Tidigare krävde varje ändring på hemsidan flera manuella steg och var förenad med hög risk för fel. Idag kan alla ändringar göras direkt i administrationsgränssnittet och publiceras omedelbart. Denna förändring har inte bara drastiskt kortat väntetiderna, utan också gjort processen enklare, säkrare och mer hållbar över tid.
Utvärderingar visar att användare upplever att den nya Jämföraren sparar både tid och frustration, och att servicenivån förbättrats avsevärt i och med att väntetider i princip har eliminerats. Genom denna helhetsförändring bidrar vi till att förstärka både kundmötet och de interna arbetsprocesserna – ett viktigt steg i kommunens fortsatta digitaliseringsresa.
För mer information, kontakta:
Elin Hag, objektledare IT, elin.hag@nacka.se
Sidan uppdaterades: